ادامه تلاش های آمریکا برای براندازی دولت ونزوئلا

سه شنبه 30 بهمن 1397 - 10:10:24
ادامه تلاش های آمریکا برای براندازی دولت ونزوئلا

تهران - الکوثر : آمریکا به عنوان یکی از مهمترین بازیگر مداخله گر در امور ونزوئلا طی سال های اخیر تلاش زیادی را برای عملی ساختن تحولات مد نظر خود در این کشور نفت خیز آمریکای لاتین انجام داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، طی یک ماه گذشته با تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا ، واشنگتن نه تنها از "خوان گوایدو" رهبر مخالفان و رییس جمهوری خود خوانده ونزوئلا حمایت کرده است بلکه استفاده از ابزارهایی مانند اعمال تحریم ها برای افزایش فشارهای اقتصادی ،تهدید نظامی و انجام کودتا به منظورسرنگونی دولت چپگرای "نیکلاس مادورو"، را مد نظر قرار داده است.

این رویکرد دولت ترامپ موجب انتقاد شدید نیکلاس مادورو شده است. مادورو با اشاره به اینکه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا، گروهی از افراط گراها به حکومت رسیده اند که تلاش می کنند با کودتا علیه دولت ونزوئلا، بر این کشور مسلط شوند، گفت: آمریکا اکنون به دنبال آن است که بهانه ای برای حمله به ونزوئلا پیدا کند تا از این طریق به حمله احتمالی به ونزوئلا مشروعیت ببخشد در حالیکه مردم ونزوئلا به دنبال جنگ نیستند و تنها  خواسته آنها  این است که آمریکا در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکند.

مقامات واشنگتن طی روزهای اخیر درصدد جلب بیش از پیش حمایت های بین المللی از "خوان گوایدو" رییس جمهوری خود خوانده ونزوئلا برای سرنگونی دولت مادورو هستند. چنانچه"جان بولتون"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید 17 فوریه در پیامی توییتری نوشت: زمان آن فرارسیده است که کشورهای دیگر از "خوان گوایدو" حمایت کنند. 

خوان گوآیدو 23 ژانویه، در اقدامی غیرقانونی و با حمایت آمریکا خود را رئیس جمهوری ونزوئلا معرفی کرد و از آن زمان تاکنون درصدد به دست آوردن حمایت مردم ونزوئلا و ارتش این کشور برای سرنگونی مادورو است. گوایدو رسما از نیروهای مسلح ونزوئلا که از مادورو حمایت می کنند خواسته است که موضع خود را تغییر دهند و به او بپیوندند.درخواست گوایدو در حالی است که ارتش ونزوئلا برحمایت از مادورو به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور که طبق قانون اساسی ونزوئلا و با رای مردم انتخاب شده است،تاکید دارد. 

اقدامات و حمایت های آمریکا و متحدانش نیز تاکنون نتوانسته است شرایط سیاسی ونزوئلا را تغییر دهد، اما تلاش های واشنگتن همچنان ادامه دارد. در این راستا، واشنگتن همچنان بر طبل جنگ و تهدید می کوبد این در حالی است که ونزوئلا همواره بر گفت و گو با مخالفان داخلی و خارجی برای یافتن راه حلی برای خروج از بحران کنونی تاکید کرده و از واشنگتن خواسته دست از سیاست های مداخله جویانه خود در ونزوئلا بر دارد. مادورو پیش از این هشدار داد که اگر آمریکا به گزینه نظامی روی آورد، ونزوئلا به ویتنام دیگری برای آمریکا تبدیل خواهد شد. 

به نظر می رسد با شکست سیاست های آمریکا برای سرنگونی مادورو، اکنون مقامات کاخ سفید گزینه های دیگری را بررسی کرده و درصدد یافتن همراهانی برای ادامه اجرای سیاست های مداخله جویانه خود هستند.اما جامعه بین المللی طی هفته های گذشته به وضوح اقدام نظامی علیه ونزوئلا را محکوم و خواستار حل مشکلات از طریق دیپلماتیک و با گفت و گو شده است.  

در این شرایط به نظر می رسد، زمان برای تجدید نظر در سیاست های مداخله جویانه واشنگتن علیه ونزوئلا فرا رسیده است، هرچند که تجربه گذشته نشان می دهد واشنگتن هیچگاه از شکست های قبلی خود درس نگرفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 30 بهمن 1397 - 10:10:16