ظریف برای میانجی گری بین سوریه و ترکیه اعلام آمادگی کرد

پنج شنبه 18 بهمن 1397 - 16:56:43
ظریف برای میانجی گری بین سوریه و ترکیه اعلام آمادگی کرد

تهران - الکوثر : محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه روسیا الیوم با تاکید براینکه نباید مجددا شاهد اشغالگری در شمال سوریه باشیم، گفت : تهران آماده است، در صورتی که دمشق و آنکارا از تهران بخواهند ، میان آنها میانجی گری کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ظریف گفت : ما با دوستان خود در ترکیه در خصوص عملیات نظامی در سوریه گفتگوهای بسیاری داشته ایم. این گفتگوها دو جانبه و سه جانبه بود. موضع ما این است که تنها راه بازگرداندن امنیت و ثبات در سوریه و تامین امنیت مرزهای ترکیه و سوریه و رفع نگرانی های منطقی آنکارا برای حمایت از خاک خود در برابر تروریسم، تسلط ارتش سوریه بر مرزهای این کشور و آزاد سازی آن مناطق است.

وی افزود : تنها ارتش سوریه می تواند، امنیت را در این مناطق برقرار کند. امکان ندارد، یک اشغالگری دیگر جایگزین اشغالگری های پیشین در شمال سوریه شود. ایران و روسیه برای کمک به ترکیه و سوریه به منظور دستیابی به راه و حل این مسئله آمادگی دارند. ما بر این باوریم که روابط میان ترکیه و سوریه در جهت منافع منطقه است. در صورتی که دو طرف از ما بخواهند، ما هم آماده هستیم، نقش میانجی گر را میان آنها ایفا کنیم.

ظریف همچنین افزود : کنفرانس ورشو در خصوص خاورمیانه و ایران یک نمایش است و آمریکا به هیچ وجه نخواهد توانست، بیانیه ای علیه ایران در این کنفرانس صادر کند.

وی تصریح کرد: گزینه خروج ایران از توافق هسته ای روی میز است. ظریف در خصوص لبنان تاکید کرد: ایران با عربستان درباره تشکیل دولت لبنان گفتگویی نکرده است.

وی در عین از آمادگی تهران برای گفتگو با ریاض سخن گفت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 18 بهمن 1397 - 16:54:26