صالحی اعلام کرد:

آغاز تولید اکسیژن 18 در سایت هسته ای خنداب اراک

سه شنبه 16 بهمن 1397 - 10:9:13
آغاز تولید اکسیژن 18 در سایت هسته ای خنداب اراک

تهران- الکوثر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت تولید اکسیژن 18 در سایت هسته ای خنداب اراک نتیجه عزم و اراده ملی و اعتماد به جوانان کشور است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «علی اکبر صالحی» عصر دوشنبه در مراسم بهره برداری از اکسیژن 18 از جمله تولیدات سایت هسته ای خنداب گفت: طراحی برای تولید این محصول از سال 1393 از سوی متخصصان این مجموعه کلید خورد و اکنون بعد از چهار سال تلاش های شبانه روزی، اکسیژن 18 تا خلوص 97 درصد تولید شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بیان کرد: تاکنون اکسیژن 18 مورد نیاز کشور از خارج وارد می شد که برای هر کیلوگرم حدود 30 هزار دلار ارز از کشور خارج می شد.
صالحی ادامه داد: فناوری تولید اکسیژن 18 تنها در اختیار پنج کشور بود و اکنون ایران اسلامی نیز با افتخار در زمره تولیدکنندگان این محصول قرار گرفت.
وی اظهار داشت: 2 کشور از پنج کشور تولیدکننده اکسیژن 18 با ظرفیت محدود این محصول را تولید می کنند اما در سایت خنداب سالانه بیش از 60 کیلوگرم از این محصول تولید می شود و در شرایط مطلوب امکان تولید سالانه 100 کیلوگرم هم وجود دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور بیان کرد: فیلترهای پکینگ تولید اکسیژن 18 از سوی جوانان شایسته مجموعه هسته ای خنداب تولید شده و هشت برج 30 متری نیز به همین منظور طراحی و ساخته شده است... در مجموع 12 برج در واحد تقطیر مرکز هسته ای خنداب فعالیت می کنند که از این تعداد هشت برج اکسیژن 18 و مابقی نیز آب سنگین تولید می کنند.
وی تاکید کرد: جوانان تحصیل کرده و با اراده ایران اسلامی در مسائل علمی محیرالعقول هستند و اگر فرصت کار و فعالیت به آنها داده شود می توانند همانطور که غنی سازی 20 درصد را در مدت 2 سال انجام دادند و جهانیان را به حیرت فرو برند، در تمام مسائل علمی و فناوری موفق باشند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: هنگامی که یک راکتور تحقیقاتی وارد مرحله آزمایشگاهی می شود در واقع دوران تست را سپری می کند و بعد از آن بهره برداری کامل انجام می شود و امیدواریم که بتوانیم در زمان مقرر که به مردم وعده داده شده این عملیات در راکتور تحقیقاتی خنداب محقق شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران هر مسیری را که در بخش انرژی هسته ای پیش می گیرد یک راه موازی نیز در نظر می گیرد تا اگر روزی مسیر اصلی با مانع مواجه شد کشور در تنگنا قرار نگیرد و امروز در راکتور خنداب با هیچ مانعی روبرو نیستیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 بهمن 1397 - 9:47:50