احزاب لبنانی هرکدام چه وزارتخانه هایی را به دست آوردند؟

شنبه 13 بهمن 1397 - 16:52:16
احزاب لبنانی هرکدام چه وزارتخانه هایی را به دست آوردند؟

بیروت- الکوثر: دولت جدید لبنان پس از حدود 9 ماه انتظار سرانجام پنجشنبه شب تشکیل شد و نگاهی گذرا به ترکیب دولت جدید نشان می دهد حزب رئیس جمهور لبنان یعنی «جریان ملی آزاد» از بهترین شرایط از نظر تعداد کرسی ها در کابینه برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، از مجموع سی وزیر دولت جدید، یازده وزیر وابسته به «جریان ملی آزاد» (وابسته به رئیس جمهور میشل عون)، شش وزیر از «المسقبل» (وابسته به سعد الحریری)، چهار وزیر وابسته به «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع)، سه وزیر وابسته به «جنبش امل» (به ریاست نبیه بری)، سه وزیر وابسته به «حزب‌الله»، دو وزیر وابسته به حزب «سوسیالیست‌ترقی‌خواه» (به ریاست ولید جنبلاط) و یک وزیر وابسته به حزب «تیار المرده» (سلیمان فرنجیه) هستند.

حضور چهار زن در کابینه برای اولین بار در تاریخ لبنان، از نکات قابل‌توجه این دولت جدید است. جوانترین وزیر، خانم «ندی بستانی» با 36 سال سن و مسن ترین، «اکرم شهیب» وزیر آموزش عالی با 72 سال سن است و میانگین سن وزرا 53 سال اعلام شده است.

حزب‌الله و جریان‌های نزدیک به این جنبش یعنی جریان ملی آزاد، جنبش أمل و جریان المرده 18 وزارتخانه را در اختیار گرفته‌اند و از موقعیت خوبی در دولت جدید برخوردار هستند.

بسیاری از تحلیلگران لبنانی معتقدند برنده بزرگ تشکیل دولت فعلی، متحد سیاسی حزب‌الله یعنی جریان ملی آزاد است. این جریان یازده وزیر، یعنی یک سوم از مجموع کرسی‌های کابینه به‌علاوه یک را در اختیار دارد؛ حزبی که این امتیاز را کسب کند، می‌تواند بدون نیاز به رأی دیگر احزاب، کابینه را ساقط کند.

جریان ملی آزاد همچنین موفق شد وزارتخانه‌های مهم انرژی، اقتصاد، دادگستری، محیط زیست و دفاع را که از نظر خدمات و وظایف بسیار کلیدی هستند، برای خود نگه دارد.

بزرگ‌ترین بازنده را می توان حزب «القوات‌ُ اللبنانیه» (به ریاست جعجع) نامید. این جریان در ابتدای مطالباتش خواستار برابری کرسی‌هایش با جریان ملی آزاد بود اما بعدا به پنج وزارتخانه رضایت داد و در نهایت به چهار کرسی وزارتی نه چندان مهم دست یافت: معاون نخست‌وزیر،‌ وزیر امور اجتماعی، وزیر کار، وزیر توسعه اداری. اگرچه پست معاونت نخست‌وزیر به القوات رسید اما این پست اختیارات اجرایی ندارد.

اما نکته قابل ملاحظه در تیم المستقبل در دولت فعلی آن است که تمام وزرای این جریان -ویولت صفدی وزیر مشاور دولت در امور زنان و جوانان، محمد شقیر وزیر ارتباطات، ریا حسن وزیر کشور، جمال الجراح وزیر اطلاع‌رسانی، عادل افیونی وزیر مشاور در امور اطلاعات- از افرادی هستند که سوابق اقتصادی و بانکی دارند.

حزب سوسیالیست ترقی‌خواه به ریاست جنبلاط کیفیت وزارتخانه‌هایی را که در اختیار داشت، بهبود بخشید به طوری که وزارت آموزش‌وپرورش را حفظ کرد اما به جای پست وزیر مشاور در امور حقوق بشر، وزارتخانه مهم صنعت را در اختیار گرفت. حزب‌‌الله؛ در دولت قبلی وزاتخانه‌های ورزش و صنعت را در اختیار داشت و در دولت جدید سه وزیر دارد: محمود قماطی وزیر مشاور در امور پارلمان؛ محمد فنیش وزیر ورزش و جوانان؛ جمیل جبق، وزیر بهداشت. نکته قابل توجه دیگر در این موضوع، آن است که علی‌رغم مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی، وزارت بهداشت به حزب‌الله رسید؛ موضوعی که آمریکا به شدت با آن مختلف بود و بارها در دیدارهای مختلف، مخالفتش را علنی کرده بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 13 بهمن 1397 - 16:25:50