ادامه فشارهای بی نتیجه واشنگتن بر ونزوئلا

شنبه 6 بهمن 1397 - 17:11:12
ادامه فشارهای بی نتیجه واشنگتن بر ونزوئلا

تهران - الکوثر : تنش های سیاسی در ونزوئلا در حالی شدت گرفته است که واشنگتن آشکارا با حمایت از مخالفان "نیکلاس مادورو" رییس جمهوری قانونی ونزوئلا درصدد براندازی دولت چپگرای مادورو و انجام کودتا در ونزوئلا است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا، واشنگتن با به رسمیت شناختن "خوان گوایدو" به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا از همه متحدان خود نیز خواسته است، اقدامی مشابه انجام دهند.

"مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا، "الیت آبرامز" دیپلمات آمریکایی را به‌عنوان فرستاده ویژه خود در امور ونزوئلا منصوب کرد، تا بیش از پیش توطئه‌های آمریکا را در ونزوئلا پیگیری کند. وزیر خارجه آمریکا همچنین " گوایدو" را رییس جمهوری قانونی ونزوئلا خواند و گفت که همه کشورها باید او را در این سمت به رسمیت بشناسند. 

اقدامات آمریکا علیه ونزوئلا در حالی است که چنین اقداماتی بر خلاف تمامی قوانین و موازین بین المللی و دخالت مستقیم در امور داخلی یک کشور مستقل محسوب می شود. از این رو بسیاری از کشورهای جهان ضمن محکوم کردن موضعگیری واشنگتن در حمایت از مخالفان برای براندازی دولت چپگرای مادورو، آن را خلاف منشور سازمان ملل متحد و اصل احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها دانسته و محکوم کردند. 

"هوآ چونینگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین 24 ژانویه گفته بود که همه کشورها باید به  منشور سازمان ملل و اصول و اهداف آن از جمله عدم دخالت در امور داخلی کشورها،احترام به تمامیت ارضی و عدم تهدید نظامی احترام بگذارند. 

آمریکا سالهاست درصدد مقابله با مادورو و دولت چپگرای وی است. در واقع آرمان های ضد استعماری و آزادی خواهانه دولت چپگرای مادورو از یکسو وثروت و منابع عظیم نفت این کشور از سوی دیگر سبب شده تا واشنگتن از راه های مختلف از جمله حمایت از مخالفان داخلی مادورو و بسیج کردن سازمانها و نهادهای منطقه ای درصدد برکناری مادورو و استقرار یک دولت راستگرای وابسته به غرب برآید. 

"امیرو فونز"، تحلیلگر آمریکای لاتین نیز 24 ژانویه در گفت و گو با پرس تی وی تاکید کرد : از جمله دلایلی که دولت آمریکا از اتهامات دیکتاتوری و هژمونی علیه مادورو استفاده می کند این است که وی نماینده منافع مردم و طبقه کارگر و زحمتکش این کشور است که طبعاً برخلاف منافع واشنگتن و ترامپ است. کشور نفت خیز ونزوئلا در صورتی که به پیشرفت و توسعه دست پیدا کند، برای هژمونی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین تهدیدی بالقوه به حساب خواهد آمد. 

اقدامات واشنگتن و متحدانش در حالی ادامه دارد که بخش عمده ای از شهروندان ونزوئلا با برگزاری تظاهرات ، به حمایت خود از مادورو تاکید کرده اند. رئیس جمهوری ونزوئلا نیز، بر عزم خود مبنی بر دیدار و گفتگو با "خوان گوایدو" تاکید و اعلام کرده است که پایبند به گفت و گوی ملی برای حل بحران است. 

مادورو همچنین بر رفع مشکلات و مقابله با مداخله جوییهای واشنگتن تاکید کرده است. مادورو در 26 ژانویه در کنفرانسی مطبوعاتی در کاراکاس اعلام کرد : مقامات آمریکا می خواهند ما را به عنوان ضد آمریکایی معرفی کنند. من ضد این کشور نیستم. من ضد امپریالیسم هستم  باید به امپریالیسم پایان داد.  

آمریکا و متحدانش همچنان بی اعتنا به تمامی قوانین و حقوق بین الملل درصدد ادامه مداخله جویی ها و ایجاد تغییرات سیاسی در ونزوئلا به نفع خود هستند. موضوعی که شرایط سیاسی را در ونزوئلا پیچیده تر کرده است اما به نظر می رسد چنین اقداماتی نمی تواند آرمان های آزادی خواهانه و ضد استعماری را در ونزوئلا و آمریکای لاتین خاموش نماید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 6 بهمن 1397 - 16:56:20