دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان های عربی

جمعه 5 بهمن 1397 - 22:17:15
دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان های عربی

تهران - الکوثر : دعوت از سوریه برای شرکت در اجلاس پارلمان های کشورهای عربی به عنوان نهادی وابسته به اتحادیه عرب نمایانگر  تلاش ها برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه پس از تعلیق عضویت آن در سال 2011 است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تحولات منطقه پس ازموفقیتهای دولت سوریه در تحمیل شکستهای پیاپی به تروریستها و تثبیت بیش از پیش موقعیت بشار اسد درعرصه داخلی و بین المللی موجب تغییرات عمده ای در مواضع بین المللی و منطقه ای به نفع سوریه شده است.

این چرخش مواضع بوضوح در سیاستهای آن گروه از کشورها از جمله بیشتر کشورهای عربی  که سیاستهای خصمانه ای علیه سوریه داشتند و یا با جوسازی های حکام عرب و دولتهای غربی همراهی نشان می دادند مشاهده می شود. چرخش مواضع اردن و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در هفته های اخیر در قبال سوریه در این چارچوب قابل ارزیابی است. 

اقدامات  اتحادیه عرب علیه سوریه در شرایطی صورت گرفت که این کشور از اعضای موسس آن بوده است . اتحادیه عرب  در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر ، عربستان ، عراق ، سوریه ، لبنان و اردن  بنیان نهاده‌ شد و این اتحادیه هم اکنون متشکل از ۲۲ کشور عربی  ( شامل ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی) است. 

اگرچه این اتحادیه از کشورهای مختلف عربی تشکیل شده است اما این اتحادیه به شدت تحت تاثیر برخی از اعضا از جمله عربستان قرار دارد که به اتخاذ سیاست های نادرست و اشتباه از سوی این اتحادیه انجامیده است. اتحادیه عرب در ادامه اقدامات خود علیه سوریه   پس از به تعلیق در آوردن عضویت این کشور در سالهای گذشته چندین نشست و اجلاس نیز در خصوص بحران سوریه برگزار کرد  که محور تمامی آن مداخله جویی در امور سوریه و حمایت از آشوبگران و تروریستها در این کشور بوده است.

هدف تحرکات اتحادیه عرب فراهم آوردن شرایط برای تحقق اهداف سلطه جویانه غرب در سوریه یعنی سرنگونی دولت قانونی سوریه به رهبری بشار اسد بوده است که این اقدام در شرایطی است که به موجب منشور اتحادیه عرب این اتحادیه از مداخله در امور داخلی اعضاء نهی شده است .

اتحادیه‌ای که به ظاهر نماد وحدت کشورهای عربی برای برقراری صلح و ثبات و همکاری بیشتر در تمامی زمینه‌ هاست و با همین اهداف نیز تأسیس شد مدتها است که  به اتحادیه‌ای بی‌اثر و ابزاری سیاسی برای حکام عرب از جمله عربستان برای مداخلات خود در سایر کشورهای عربی و فتنه انگیزی در منطقه  تبدیل شده است. 

بی عملی اتحادیه عرب را نیز می توان به وضوح  در ناکامی آن در حل   بحران‌های منطقه‌ ای از جمله قضیه فلسطین ، بحران سوریه ، یمن و لیبی مشاهده کرد.  چنین رفتارهایی به شدت به موقعیت اتحادیه عرب که تنها بدنبال مسائل حاشیه ای است و در این مسیر از رسیدگی  به مسائل اساسی و عمده   کشورهای عربی از جمله چالشهای مهم اقتصادی و اجتماعی غافل مانده، لطمه زده است. چنین  شرایطی بازنگری جدی کشورهای عربی در سیاستهای نادرست گذشته در قبال سوریه در حالیکه این کشورهمواره نقش وحدت بخش و متحد کننده جهان عرب  را در میان کشورهای عربی ایفا کرده ، ضروری تر کرده است.

رویکرد جدید بوجود آمده در میان کشورهای عربی جهت از سرگیری و گسترش مناسبات با سوریه و تلاش برای جبران اشتباهات گذشته از طریق فضاسازی جهت پیوستن مجدد آن  به اتحادیه عرب به نوعی اذعان کشورهای عربی به نقش و جایگاه ویژه بین المللی و منطقه ای این کشور محسوب می شود.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 5 بهمن 1397 - 22:15:49