لاوروف: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

چهار شنبه 26 دی 1397 - 15:23:37
لاوروف: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه تاکید کرد، مسکو خواستار ارتقای روابط با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است اما قصد ندارد فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرزهایش را بدون پاسخ بگذارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری در مسکو تاکید کرد: ما همچنان مایل به احیای روابط عادی با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بر پایه برابری و سازش متقابل هستیم. قطعا ما به واکنش به فعالیت‌های نظامی شدت‌یافته ناتو و استقرار زیرساخت نظامی آنها در نزدیکی مرزهای روسیه ادامه خواهیم داد.

"نجات آی‌ان‌اف"

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقام‌های روسیه مکررا با ابراز نگرانی نسبت به فعالیت‌های ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه تاکید دارند که آنها تهدیداتی واقعی علیه امنیت روسیه هستند و نقض قانون روابط روسیه – ناتو است که استقرار حجم چشمگیری از نیروها در اراضی کشورهای عضو جدید را منع می‌کند.

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد، روسیه آمادگی دارد تا برای نجات معاهده قوای هسته‌ای میان برد موسوم به آی‌ان‌اف، به‌رغم مشکلات متعدد همکاری کند و امید دارد واشنگتن رویکردی مسوولانه در قبال پیمان‌های کنترل تسلیحاتی اتخاذ کند.

"گزینه نظامی آمریکا برای ونزوئلا"

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین درباره اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا و صحبت از گزینه نظامی آمریکا علیه ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. او دولت واشنگتن را به حمایت از اپوزیسیون ونزوئلا متهم کرد تا از مذاکرات با دولت ممانعت به عمل آورد.

لاوروف در کنفرانس خبری سالانه تاکید کرد، رویکرد آمریکا در قبال ونزوئلا نشان‌دهنده تلاش‌های ایالات متحده برای تضعیف دولت‌های سراسر جهان است که تمایلی برای ادامه کار آنها ندارد. او همچنین از ناکامی گفت‌وگوها میان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا که ناشی از نفوذ ایالات متحده بر تعدادی خاص از مخالفان است، ابراز تاسف کرد. لاوروف گفت: در واقع این نفوذ موجب عدم سازش اپوزیسیون ونزوئلا شده است. این عمیقا مایه تاسف است.

"اضمحلال استانداردهای روزنامه‌نگاری"

وزیر خارجه روسیه در بخشی دیگر از سخنانش از گزارش‌هایی مبنی بر همدستی ادعایی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به شدت انتقاد کرده و آنها را "اضمحلال استانداردهای ژورنالیستی" توصیف کرد.

لاوروف تاکید کرد: صادقانه بگویم اظهارنظر درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا عامل روسیه است، بسیار دشوار است. معتقدم این نوعی تنزل استانداردهای روزنامه‌نگاری است و نمک‌نشناسی مطبوعات آمریکاست. اصلا نمی‌توان صداقت و کار حرفه‌ای روی این مطالب خبری در ایالات متحده را باور کرد.

به گفته او، رئیس کشور ایالات متحده طبق قانون حق دارد سیاست‌های خارجی را تبیین و اجرایی کند. این دیپلمات روس تاکید کرد: می‌دانیم که کنگره به این حق حمله می‌کند و این گهگاه از گزارش‌های خبری روشن می‌شود. اما این بدین معنا نیست که این حملات طبق قانون اساسی است و باعث شود آنها مغایر قانون نشود.

"حمایت از مذاکرات کردها با سوریه"

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، ولادیمیر پوتین در نشست آتی با رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه درباره پیشنهاد آنکارا برای ایجاد یک منطقه حائل در سوریه رایزنی خواهد کرد. اردوغان ۲۳ ژانویه به مسکو سفر می‌کند.

لاوروف در کنفرانس خبری خود گفت: این مساله (پیشنهاد ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در سوریه) در زمان سفر اردوغان برای شرکت در دور آتی مذاکرات با رئیس‌جمهوری روسیه مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. اما هدف نهایی احیای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در سوریه است؛ همانطور که ایالات متحده، ترکیه، روسیه و سایر اعضای سازمان ملل متحد تاکید کرده‌اند.

لاوروف همچنین گفت، روسیه از تماس‌های کنونی میان کردها و مقام‌های سوریه حمایت می‌کند. به گفته او، تاسیسات نظامی، ادوات جنگی و اراضی تحت کنترل ایالات متحده در سوریه باید به کنترل دولت سوریه، نیروهای مسلح سوریه و ساختارهای اداری سوریه قرار بگیرد؛ با توجه به اینکه تمام شرایط لازم برای کردها باید فراهم شود.

او گفت: ما از تماس‌هایی که میان نمایندگان کردها و مقام‌های سوریه آغاز شده است، حمایت می‌کنیم تا توافق شود که چگونه زندگی در یک کشور مستقل بدون مداخله خارجی باید احیا شود.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد، اوضاع سوریه و اوکراین را در جریان سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به مسکو مورد بررسی قرار می‌دهد. او با اشاره به این سفر که زمان آن هنوز مشخص نشده است، گفت: در جریان سفر هایکو ماس مهمترین دستورکار وضعیت اوکراین و همچنین سوریه است. ما تصمیماتی وجود دارد که باید در این دو روند اجرایی شوند. ما برای چنین گفت‌وگویی آمادگی داریم.

"احترام به نتایج جنگ جهانی دوم"

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش اینکه مسکو ضرب‌الاجلی برای ژاپن در مذاکرات برای خاتمه دادن به یک دهه مناقشات ارضی تعیین کرده باشد، رد کرد اما از توکیو خواست تا نتایج جنگ جهانی دوم را به رسمیت بشناسد.

ژاپن اکنون تلاش‌هایش را افزایش داده است تا یک توافق صلح با روسیه حاصل شود و به مناقشه‌ای بر سر جزایری که نیروهای شوروی در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم به اشغال درآوردند، خاتمه داده شود.  

"تردید به نشست خاورمیانه‌ای آمریکا"

این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد، دعوتنامه شرکت در یک نشست مرتبط با خاورمیانه که ایالات متحده قصد دارد در لهستان برگزار کند، دریافت کرده است اما تردید دارد که این روند به حل مشکلات منطقه‌ای کمک کند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد آمریکا ۱۳ و ۱۴ فوریه یک نشست بین‌المللی درباره ثبات در خاورمیانه در لهستان برگزار می‌کند. لاوروف در واکنش به این دعوتنامه گفت: ما دعوت شده‌ایم. رونوشت دستورکار هم به دستمان رسیده است و شامل گفت‌وگو درباره درگیری‌های سوریه، یمن و مشکلات کنونی مرتبط با برنامه موشکی ایران و اقدامات ایران در این منطقه می‌شود. این نشست پیشنهادی فاقد مساله کلیدی خاورمیانه، سازش فلسطین-اسرائیل است.    

لاوروف تاکید کرد: به نظر می‌رسد کل دستورکار برای ارتقای رویکردهای آمریکایی برای مقابله با ایران در آن منطقه باشد. این بیانگر موضع رسمی ایالات متحده آمریکاست و نشست ورشو هم آشکارا دستیابی به این هدف را مدنظر دارد. در این دعوتنامه تاکید شده است که سند پایانی از سوی ایالات متحده و لهستان و بدون شرکت احتمالی دیگر کشورها در این روند اعلام می‌شود. صادقانه بگویم که این یک اقدام عادی در امور بین‌المللی نیست. با کمال احترام به لهستان، اینگونه به نظر می‌رسد که حدود ۵۰ وزیر دعوت شدند تا با حضورشان به سندی که ایالات متحده تدوین می‌کند، رسمیت ببخشند. با توجه به این ملاحضات، ما تردید زیادی داریم که چنین نشستی بتواند راهکاری سازنده در حل و فصل مشکلات منطقه خاورمیانه داشته باشد.

"کشتی‌های جنگی در شمالگان"

به گفته لاوروف، تا زمانیکه ایالات متحده از قوانین بین‌المللی تبعیت کند، روسیه هیچ مشکلی در طرح آمریکا برای ارسال کشتی‌های جنگی به شمالگان نمی‌بیند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ایالات متحده یک قدرت شمالگان است. آمریکا طبق قوانین بین‌المللی شامل کنوانسیون بین‌المللی درباره قوانین دریاها در 1982 ممکن است تمایل داشته باشد همانند دیگر قدرت‌های شمالگان از مسیرهای دریایی این منطقه استفاده کند. قدرت‌های غیر شمالگان هم ممکن است بخواهند از مسیرهای دریایی این منطقه استفاده کنند.  


چهار شنبه 26 دی 1397 - 15:23:21