تونس هشت سال پس از فرار دیکتاتور

دو شنبه 24 دی 1397 - 23:18:50
تونس هشت سال پس از فرار دیکتاتور

هشت سال پیش «زین العابدین بن علی » رئیس جمهوری اسبق تونس در 14 ژانویه و پس از اعتراض های مردمی به عربستان فرار کرد و به حکومت 23 ساله او پایان داده شد .تونس از آن زمان تاکنون شاهد تحولات زیادی در عرصه های مختلف بوده است.

تهران- الکوثر:  انقلاب مردمی در تونس با خودسوزی یک جوان آغاز شد. «طارق طیب محمد بن بوعزیزی» دستفروش تونسی 17 دسامبر 2010 (26 آذر 1389) در اعتراض به توقیف کالاهایش و تحقیر او توسط یک مأمور شهرداری، خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید. پس از آن، مردم در اعتراض به نوع برخورد با این جوان و وضعیت بد اقتصادی خود، تظاهراتی برگزار کردند که در نهایت با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. کم کم دامنه این اعتراض ها و تظاهرات به شهرهای دیگر تونس کشیده شد و چهار هفته پس از خودسوزی البوعزیزی، تظاهرات بیشتر مناطق این کشور را فرا گرفت ودر نهایت به حکومت 23 ساله بن علی پایان داده شد و او به همراه همسرش به عربستان گریخت.
بن علی از آن زمان تاکنون در عربستان به سر می برد و مقام های عربستان به درخواست تونسی ها برای بازگرداندن او پاسخ مثبت نداده ند.
بر اساس اعلام کارشناسان و رسانه های معتبر جهانی، انقلاب تونس دستاوردهای زیادی برای مردم این کشور داشته است .مجله اکونومیست چندی پیش نوشت، تونس اکنون در میان کشورهای عربی رتبه نخست را در خصوص مردم سالاری دارد.«عبدالوهاب حفیظ» استاد جامعه شناسی سیاسی نیز در این خصوص می گوید، تونس با اینکه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می کند، نمونه بارزی از نظام دمکراتیک و چندحزبی و وجود آزادی های سیاسی و اجتماعی است و مردم به وجود آزادی ها و دمکراسی در کشور خود افتخار می کنند. 
«وسیم بوثوری » سخنگوی رسمی حزب جمهوری تونس نیز گفت، قاطعانه می توان گفت تونس طی سال های گذشته پیشرفت بی سابقه ای در زمینه مردم سالاری و مقابله با استبداد داشته است.
به طور کلی می توان گفت، تقویت دمکراسی، فعالیت روزنامه های آزاد، حق برگزاری راهپیمایی و تظاهرات، حق زنان برای داشتن حجاب از جمله مهم ترین دستاوردهای انقلاب تونس بود .
با اینکه انقلاب تونس دستاورهای زیادی داشته است اما این کشور برای رسیدن به همه اهداف انقلابش همچنان راهی دراز در پیش رو دارد و مردم آن همچنان با مشکلات اقتصادی و بیکاری و فساد در دستگاه های دولتی دست و پنجه نرم می کنند.
یوسف الشاهد نخست وزیر جوان تونس سال گذشته دولت خود را دولت مبارزه با فساد دانست و تاکید کرد با فساد در ابعاد و سطوح مختلف آن مبارزه می کند . 
«شوقی الطبیب» رئیس هیات مبارزه با فساد تونس پیش از این گفته بود، اگر با فساد مبارزه شود، 70درصد مشکلات تونس حل می شود.
یکی از مهم ترین دغدغه های مقام های تونس در این روزها بحران اقتصادی در این کشور است.«ناجی جلول ». مدیر مرکز مطالعات راهبردی تونس چند ماه پیش در مصاحبه با رادیو «دیوان اف ام » تونس گفت: اوضاع اقتصادی تونس اکنون بسیار خطرناک و بحرانی است و چنین وضعیتی از سه دهه پیش تاکنون بی سابقه بوده است.
بحران اقتصادی تاثیر زیادی در داخل تونس داشته و باعث انتقاد شدید احزاب و گروه های سیاسی و همچنین مردم از عملکرد دولت نیز شده است. نخست وزیر تونس پس از اعلام بودجه سال 2018 با مخالفت هایی مواجه بود و انتقادهای زیادی در خصوص عملکرد تیم اقتصادی او وجود داشت ؛ منتقدان او می گویند دولت نتوانسته است راه حلی برای بحران اقتصادی در این کشور بیابد و به همین دلیل نخست وزیر و وزیران کابینه او باید کنار بروند.
«عامر المحرزی» رئیس هیات ملی وکلای تونس چندماه پیش گفت: دولت کنونی راهکار روشنی برای خروج از بحران های اقتصادی ارائه نداده و با وجود گذشت مدت زیادی، هنوز نتوانسته انتظارات تونسی ها را برآورده کند و باعث جلب اعتماد مردم شود.
مشکلات اقتصادی باعث صف بندی های جدید در تونس شد و طی سال گذشته کار بجایی رسید که حزب ندای تونس که نخست وزیر برخاسته از آن است، مخالفت خود را با الشاهد علنی کرد و خواستار کناره گیری او از قدرت شد اما با توجه به حمایت حزب قدرتمند النهضه به ریاست «راشد الغنوشی» از او، دولت همچنان به کار ادامه می دهد.
نخست وزیر تونس اول دی در گفت و گویی تلویزیونی با اشاره به مشکلات اقتصادی در این کشور، مبارزه با تورم و گرانی را اولویت دولت در ماه های پیش روی دانست.
بحران اقتصادی در تونس دلایل مختلفی دارد و این مشکل طی چد هفته حل نمی شود اما به نظر می رسد مقام های این کشور عزم خود را جزم کرده و موفقیت هایی نیز در این خصوص داشته اند. گردشگری یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در تونس است و حدود 450هزار نفر در این صنعت مشغول فعالیت هستند. «سلمی اللومی » وزیر گردشگری وقت تونس اواخر دسامبر سال 2017 میلادی با بیان اینکه کشورش در سال 2017میلادی پذیرای هفت میلیون گردشگر بود، گفت، مقام های بخش گردشگری برای جذب هشت میلیون گردشگر در سال 2018میلادی برنامه ریزی کرده اند.
تارنمای« العربی الجدید » چند روز پیش نوشت، بخش گردشگری تونس طی سال های گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است.«الیاس الفخفاخ» رئیس اتحادیه هتل داران تونس نیزگفت، شمار گردشگران در تونس در سال 2018 به بیش از هشت میلیون نفر رسید که این رقم از سال 2010 تاکنون بی سابقه بوده است و این بخش 1.3میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشت.
«رونیه الطرابلسی » وزیر جدید گردشگری تونس نیز چند روز پیش گفت، کشورش برای پذیرایی از 9 میلیون گردشگر در سال 2019 میلادی برنامه ریزی می کند.
تونس در سال 2019 برای بار سوم پس از سقوط نظام بن علی شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و مردم به دلیل آزادی های سیاسی راضی هستند و در عین حال از مقام های دولتی به دلیل تداوم مشکلات اقتصادی انتقاد دارند.طی ماه های گذشته بسیاری از اتحادیه ها فراخوان برگزاری تجمع داده اند.اوایل آذر گذشته نیز بیش از 650هزار کارمند دولتی تونسی در اعتراض به مخالفت دولت با افزایش حقوق کارمندان دست به اعتصاب زدند.
اکنون مشکلات اقتصادی مهم ترین چالش پیش روی مقام های تونسی است و مردم این کشور هم مصرانه خواستار حل مشکلات اقتصادی اند . حل این مشکل نیازمند برنامه ریزی دقیق مسئولان است و به نظر می رسد مقام های این کشور عزم خود را برای حل عبور از این مانع جزم کرده اند.منبع ایرنا


دو شنبه 24 دی 1397 - 16:47:9