سایه و روشن هفتمین سفر خارجی برهم صالح طی یکصد روز

پنج شنبه 20 دی 1397 - 18:51:45
سایه و روشن هفتمین سفر خارجی برهم صالح طی یکصد روز

تهران - الکوثر : برهم صالح ، رئیس جمهوری عراق روز گذشته در سفری رسمی وارد دوحه، پایتخت قطر شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «بَرهم صالح» روز دوم اکتبر 2018 به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق جایگزین «فؤاد معصوم» شده است. طی حدود 100 روزی که از آغاز ریاست جمهوری برهم صالح در عراق می گذرد، وی 7 سفر خارجی انجام داده که سفر به دوحه هفتمین سفر است. برهم صالح پیش از این به کویت، امارات، اردن، ایران، عربستان و ترکیه سفر کرده بود. رئیس جمهوری عراق در شرایطی به قطر سفر کرد، که هفته گذشته نیز در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده بود. سفر به دوحه، دومین سفر خارجی برهم صالح در سال 2019 محسوب می شود.

مهمترین پیام این سفرهای منطقه ای برهم صالح این است که رئیس جمهوری جدید عراق تلاش می کند بار دیگر نقش منطقه ای و بین المللی این کشور مهم اسلامی را احیا کند و ارتقاء دهد. در همین راستا، «لقمان الفیلی»، سخنگوی رئیس جمهوری عراق در خصوص اهداف سفر برهم صالح به قطر گفت: «این سفر در راستای تکمیل دیدارهای صالح برای فعال سازی نقش منطقه‌ ای و بین ‌المللی کشور و ارتقای جایگاه عراق میان کشورهای برادر و دوست است.» رئیس جمهوری عراق در سفرهای منطقه ای خود سعی دارد نقش «میانجی گر» را میان کشورهایی که با هم اختلاف دارند، ایفا کند. برهم صالح سعی دارد در تنش میان برخی کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران و همچنین در تنش درون عربی میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر میانجی گری کند.

دیگر پیام سفرهای منطقه ای رئیس جمهوری عراق این است که این کشور ناامنی ها و بی ثباتی های درونی ناشی از تهاجم تروریستهای داعش را پشت سر گذاشته و وارد مرحله بازسازی شده است. در این مرحله یکی از مهمترین نیازهای عراق، توسعه روابط دوجانبه به خصوص با کشورهای همسایه و ترغیب این کشورها به سرمایه گذاری اقتصادی در عراق است.

بدون شک، سرمایه گذاری اقتصادی و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه منافع به مراتب بیشتری هم در بعد اقتصادی و هم در بعد امنیتی برای کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله عراق خواهد داشت. همگرایی اقتصادی میان کشورهای منطقه سبب تقویت امنیت در منطقه و در کشورها خواهد شد. «شراکت امنیتی و اقتصادی» نه تنها برای کشور عراق بلکه برای سایر کشورهای منطقه خاورمیانه یک ضرورت محسوب می شود که البته این ضرورت به واسطه خرابی های ناشی از تهاجم تروریستهای داعشی برای عراق محسوس تر است. از این رو، برهم صالح ضمن اینکه به کشورهای سرمایه دار و تاثیرگذار در منطقه تاکنون سفر کرده است، توسعه روابط دوجانبه با این کشورها را به عنوان یکی از اهداف اصلی سفر خود پیگیری می کند، موضوعی که در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق در خصوص سفر به قطر نیز تاکید شده است. در این بیانیه آمده است که: «برهم صالح در این سفر با مقامات ارشد قطر به منظور گسترش روابط برادرانه میان دو کشور دوست دیدار خواهد کرد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 دی 1397 - 18:50:16