انتقاد حزب الله از تشکیل نشدن دولت جدید لبنان

یک شنبه 16 دی 1397 - 22:31:50
انتقاد حزب الله از تشکیل نشدن دولت جدید لبنان

تهران - الکوثر : شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان ، «سعد حریری» مامور تشکیل کابینه این کشور را عامل اصلی تشکیل نشدن دولت جدید لبنان معرفی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ «نبیل قاووق» با اشاره به تشدید مشکلات لبنان در پی فقدان دولت پس از حدود هشت ماه افزود : ادامه سهم خواهی های احزاب و مخالفت «سعد حریری»  با آنچه که مورد موافقت اکثر احزاب بوده از اصلی ترین موانع نهایی در مسیر تشکیل دولت لبنان است. 

اختلاف گروه ها و احزاب درباره سهمیه کرسی های وزارتی و فشارهای خارجی بویژه از طرف عربستان  به عنوان اصلی ترین مانع در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان اعلام شده است. سعد حریری از اردوی بازندگان انتخابات اخیر لبنان است اما طبق هماهنگی هایی با طرفهای پیروز انتخابات به رهبری حزب الله ، توافق شد که وی کابینه جدید را تشکیل دهد. 

سعد حریری در شرایطی مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد که در جریان انتخابات پارلمانی حزب وی و متحدانش یعنی طیف چهاردهم مارس (متشکل ازگروه های لبنانی طرفدارغرب) با ریزش آراء مواجه شده و کرسی های محدودی را در پارلمان به خود اختصاص دادند و اغلب کرسی های پارلمان لبنان در اختیار جبهه مقاومت وهم پیمانانش یعنی طیف هشتم مارس (جناح مخالف سلطه غرب بر لبنان) قرار گرفت.    نکته قابل تامل آنکه طی هشت ماه اخیر مهمترین اختلاف درباره سهمیه طائفه اهل تسنن در کابینه بوده است. این نمایندگان می گویند حزب 'جریان المستقبل' به رهبری سعد حریری از آنجا که تمامی 27 کرسی اهل سنت در پارلمان را در اختیار نگرفته نمی تواند تمامی سهمیه اهل سنت در دولت را نیز به دست آورد.

«سعد حریری» حتی با فراکسیون مستقل اهل تسنن نیز برای مشارکت در تشکیل دولت جدید مخالفت می کند . انحصارگری سعد حریری  موضوع  تشکیل کابینه جدید در لبنان را در هاله ای از ابهام قرار داده  است.  در همه جای جهان سنت معمول و پذیرفته شده این است که طرف پیروز انتخابات شرط گذاری و سهم خواهی می کند اما در صحنه کنونی لبنان وضعیت کاملا برعکس شده است و شکست خوردگان انتخابات به عنوان مهمترین و اصلی ترین مانع  تشکیل دولت مطرح هستند.جریان شکست خورده در انتخابات لبنان یعنی جناح چهاردهم مارس ، وابسته به غرب و رژیم های عربی حاشیه خلیج فارس خصوصا رژیم سعودی حاکم بر عربستان هستند.

تحلیلگران معتقدند  سعد حریری به دلیل همین وابستگی و تابعیت از فرامین این دولت های مداخله گر و فتنه گر خارجی است که در معرفی دولت جدید تعلل می کند . زیرا قدرت های خارجی یعنی امریکا، فرانسه و عربستان انتخابات را از دست داده اند و حاضر به پذیرش دولتی نیستند که از  سوی طرف پیروز انتخابات  تعیین تکلیف شود. غرب به رهبری امریکا با توجه به ساختار طایفه ای لبنان  از سعد حریری به عنوان پیمانکار  پروژه تاخیری و طولانی کردن روند تشکیل دولت جدید استفاده می کند. در حدود 8 ماهی که از ماموریت وی برای تشکیل دولت لبنان می‌گذرد ، وی  بجای عمل به مسولیتش و معرفی کابینه به اتهام زنی و فرافکنی ناکامیهایش مشغول است.

در آخرین اقدام، سعد حریری چندی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی  با زدن اتهامات واهی، حزب‌الله لبنان را مانع تشکیل کابینه معرفی کرد.  بنابراین ،  اتهام زنی ها و مطرح کردن موضوعات اختلاف برانگیز میان گروه های مختلف از سوی سعد حریری نیز در حقیقت پوششی برای توجیه این تاخیرها است.  در چنین شرایطی تعلل های سعد حریری در تشکیل دولت جدید  ، انتقادات گسترده افکار عمومی ، گروهها  احزاب و شخصیت های مختلف لبنانی را در پی داشته است .  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 دی 1397 - 22:13:17