سخنگوی طالبان افغانستان: امنیت ایران را امنیت خودمان می دانیم

یک شنبه 16 دی 1397 - 16:59:11
سخنگوی طالبان افغانستان: امنیت ایران را امنیت خودمان می دانیم

تهران- الکوثر: سخنگوی طالبان افغانستان گفت ما ایران را خانه دوم ملت افغانستان می‌دانیم و به ملت و دولت ایران اطمینان می‌دهیم که هیچ اقدامی از ناحیه ما متوجه آنها نخواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان با رد ادعای رسانه هایی که طالبان را خطری برای ایران قلمداد می کنند تاکید کرد: ایران کشور همسایه و برادر ما به حساب می‌آید و امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی هم به ما اعتماد کامل داشته باشد. ما ایران را خانه دوم ملت افغانستان می‌دانیم و به ملت و دولت ایران اطمینان می‌دهیم که هیچ اقدامی از ناحیه ما متوجه آنها نخواهد بود. این سیاست نه تنها در قبال ایران بلکه در مورد تمام همسایگان افغانستان صدق می‌کند.

سخنگوی طالبان در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره روابط تهران با طالبان و سفر هسته گذشته هیئت طالبان به ایران گفت: ارتباط ما با ایران منحصر به تماس‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی است. مسئولان سیاسی طالبان تماس‌هایی با ایران داشته‌اند و دلیل آن هم مشخص است. جمهوری اسلامی همسایه قدرتمند افغانستان به حساب می‌آید و از این منظر ما باید نظرات خود را در مورد آینده کشورمان با تهران در میان بگذاریم تا بتوانیم در راستای تحکیم دوستی و صلح و آرامش هر دو طرف گام مثبت برداریم. بنابراین تماس طالبان با ایران برای برقراری و حفظ کانال ارتباط سیاسی با همسایه افغانستان بوده است. همه به یاد دارند که کشورهای اسلامی در زمان جهاد علیه شوروی همکاری خوبی با افغان‌ها داشتند که یکی از همین کشورها ایران بود. افغان‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه دقیقاً به یاد دارند که ایران پناهگاه مهاجران افغان بود و در بسیاری از سال‌هایی که در افغانستان جنگ در جریان بود مردم کشورمان به آنجا پناه بردند و جمهوری اسلامی ایران هم با آغوش باز از آنها پذیرایی کرد. از این جهت افغان‌ها ایران را خانه دوم خود می‌دانند. لذا تماس میان ایران و طالبان را باید در قالب تبادل نظر برای برقراری صلح و ثبات در منطقه قلمداد کرد.

مجاهد با اشاره به این که حضور آمریکا در افغانستان همسایگان افغانستان را هم تهدید می‌کند افزود: نیروهای ایالات متحده آمریکا در افغانستان حضور دارند و این تنها به معنای وجود تهدید در افغانستان نیست، بلکه حضور آمریکا در افغانستان همسایگان ما را هم تهدید می‌کند و موجودیت آمریکایی‌ها باعث به وجود آمدن اختلاف در منطقه شده است و پیام حضور آنها در طی 17 سال اخیر هیچ رنگ و بویی از صلح نمی‌دهد. از این جهت ما برای خودمان این حق را محفوظ می‌دانیم که برای برچیده شدن بساط اشغالگران آمریکایی دست به هرگونه تماس با دیگر کشورها بزنیم که جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یکی از مقصدهای ما برای تبادل نظر و مباحثه در مورد مسائل سیاسی افغانستان است.

سخنگوی طالبان پیش شرط این گروه در مذاکرات صلح  راخروج آمریکا از افغانستان دانست و گفت: پیش شرط ما از گذشته تاکنون بحث خروج آمریکا از افغانستان بوده تا اشغال را به پایان برسانند. اما ایالات متحده خواستار این شد تا حین برگزاری گفت‌وگوها در مورد روند خروج نیروهایشان با ما صحبت کنند. در نشست دوحه و ابوظبی تمامی حرف‌ها در این مورد زده شده است. لذا بزرگترین مساله‌ای که برای ما مهم است، بحث اخراج نیروهای آمریکا خواهد بود. البته راهکارهایی در این بین مورد بررسی قرار گرفته است ولی آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که باید صحبت‌های بیشتری در مورد نحوه خروجشان از افغانستان صورت بگیرد و در نشست‌های آینده این مساله به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

مجاهد افزود: مجدداً اعلام می‌کنیم که اگر ایالات متحده از طریق مذاکره و رسیدن به نتیجه از مسیر گفت‌وگوهای سیاسی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ و اگر طالبان به این نتیجه برسد که آمریکایی‌ها به دنبال محقق شدن صلح از طریق مذاکره نیستند و نیروهای خود را از افغانستان خارج نمی‌کنند، بدون تردید ما آنها را با اعمال فشار نظامی و طی فرآیند تشدید جهاد از افغانستان اخراج خواهیم کرد.

سخنگوی طالبان درباره نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز گفت: صراحتاً باید بگویم که افغان‌ها با باورهای داعش مشکل دارند و ما تفکر داعش را یک فتنه خطرناک برای منطقه می‌دانیم.هیچ‌کدام از احکام اسلامی توسط داعش رعایت نمی‌شود و این جریان، اعتقادی به اسلام و شریعت ندارد. در این بین سرویس‌ اطلاعاتی برخی از کشورهای غربی به دنبال شلوغ کردن محیط میدانی افغانستان هستند اما به هر حال ما توانستیم بسیاری از عناصر آنها را در هلمند، زابل، غور، جوزجان از بین بردیم و در برخی از مناطق که کوهستان و ناهموار است توانستند مدتی را اسکان داشته باشند. طالبان به خوبی می‌داند که این عناصر از طریق هماهنگی برخی سرویس‌های اطلاعاتی و سرپل‌های آنها در داخل افغانستان به خاک ما منتقل شده‌اند اما به هر ترتیب اجازه نمی‌دهیم فتنه داعش در افغانستان ادامه پیدا کند و آنها را در افغانستان دفن می‌کنیم.

سخنگوی طالفان درباره نقش و جایگاه شیعیان در افغانستان نیز گفت: شیعیان بخشی از ملت افغانستان هستند و ما آنها را برادر خود می‌دانیم. ممکن است اختلاف‌ها در جای جای افغانستان و سراسر دنیا وجود داشته باشد اما باید از هرگونه اختلاف دوری کرد. ملت افغان یک ملت یکدست خواهد بود.

ذبیح الله مجاهد ایجاد هرگونه چالش امنیتی برای ایران از سوی طالبان را رد کرد و گفت: ایران کشور همسایه و برادر ما به حساب می‌آید. امیدوار هستیم که جمهوری اسلامی هم به ما اعتماد کامل داشته باشد. از جهتی دیگر ما امنیت کشورهای همسایه را امنیت خود می‌دانیم و حتی از حیث شرعی حاضر نیستیم کوچکترین ضرر و آسیبی از جانب ما متوجه همسایگانمان شود. ما ایران را خانه دوم ملت افغانستان می‌دانیم و به ملت و دولت ایران اطمینان می‌دهیم که هیچ اقدامی از ناحیه ما متوجه آنها نخواهد بود. این سیاست نه تنها در قبال ایران بلکه در مورد تمام همسایگان افغانستان صدق می‌کند.

سخنگوی طالبان گفت بیش از نیمی از خاک افغانستان در سیطره طالبان است و این گروه حدود 100 هزار شبه نظامی مسلح در سراسر افغانستان دارد.

ذبیح الله مجاهد درباره انتخابات سال آینده ریاست جمهوری افغانستان نیز گفت: از منظر ما انتخابات زمانی معنا پیدا می‌کند که حکومت مستقر در کابل از سوی یک کشور اشغالگر مانند آمریکا منصوب نشده باشد. بارها گفته‌ایم که تمام انتصاب‌ها و انتخابات‌هایی که توسط حکومت وحدت ملی برگزار می‌شود به معنای دیکته شدن سیاست آمریکا بر مردم افغانستان است و از این جهت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را فاقد اعتبار می‌دانیم. ما معتقدیم که اول باید اشغال افغانستان توسط ایالات متحده به پایان برسد و در مرحله بعدی تعیین چگونگی ساختار نظام سیاسی خواهد بود که در نهایت افغان‌ها به آن رای خواهند داد.

منبع: خبرگزاری ایلنا


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 دی 1397 - 16:41:48