هادی العامری و شیخ قیس الخزعلی تاکید کردند: تکلیف حضور نظامیان آمریکا در عراق باید روشن شود

شنبه 15 دی 1397 - 14:23:47
هادی العامری و شیخ قیس الخزعلی تاکید کردند: تکلیف حضور نظامیان آمریکا در عراق باید روشن شود

رهبر فراکسیون «الفتح» نزدیک به الحشدالشعبی و از مهمترین فراکسیون حامی دولت «عادل عبدالمهدی» و دبیرکل گروه مقاومت «عصائب اهل الحق»، خواستار تبیین وضعیت و تعیین تکلیف حضور نظامیان آمریکا در خاک کشورشان شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  «هادی العامری» و «شیخ قیس الخزعلی» در همایشی روز شنبه به مناسبت هفتمین سالروز اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در 31 دسامبر 2011 (10 دیماه 90) تاکید کردند که بایستی تعداد، اماکن حضور و نوع نیروهای آمریکایی موجود در خاک عراق روشن شود.
العامری در این مراسم گفت که وجود نظامیان امریکایی در حال حاضر در خاک عراق فاقد هرگونه توجیه قانونی است.
الخزعلی نیز تاکید کرد که برای تبیین وضعیت حضور نظامیان آمریکا در عراق، پارلمان باید تصمیم گیری کند چرا که این مساله قبل از آن سیاسی یا تبلیغاتی باشد، یک امر قانونی است چون مغایر قانون اساسی عراق است. 
وی اضافه کرد که هیچ کس در عراق از جمله دولت این کشور در حال حاضر نمی داند تعداد واقعی نیروهای آمریکایی و امکان حضور آنها و نوع این نیروها در خاک عراق چیست. 
العامری در این مراسم افزود: همان طور که مردم، مرجعیت عالی دینی و جناح های سیاسی، دولت و پارلمان عراق در 2011 با حضور نیروهای اشغالگر امریکایی مخالفت کردند، اکنون نیز مخالف حضور این نیروها در اراضی شان هستند.
وی اضافه کرد که مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق یک موضع ثابت و اصولی است و تحت هیچ شرایطی نمی توانیم حضور نیروهای بیگانه را در خاک کشورمان تحمل کنیم.
الخزعلی نیز گفت که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار عراق، اهداف واقعی حضور نظامیان آمریکایی را در اراضی عراق آشکار کرد.
وی اضافه کرد که ترامپ به صراحت اعلام کرد که حضور نظامیان آمریکایی در عراق نه برای آموزش یا کمک به نیروهای مسلح عراق و در راستای منافع ملت عراق بلکه برای اقدام نظامی علیه سوریه است.
الخزعلی گفت: البته همه می دانند که این ظاهر امر است و اهداف سیاسی دیگری پشت سر آن قرار دارد اما فارغ از همه این مسائل، قانون اساسی عراق تحت هیچ شرایطی به آمریکا اجازه نمی دهد که از اراضی عراق برای اقدام نظامی علیه کشورهای همجوار بهره ببرد.
الخزعلی افزود که هدف آمریکای ترامپ از حضور نظامیانش در خاک عراق فقط برای سرقت نفت عراق و امنیت رژیم صهیونیستی است.
این دو رهبر سیاسی و مقاوم عراقی در عین حال تاکید کردند که گروه های مقاومتی که در 2011 توانستند نیروهای اشغالگر را از خاک عراق خارج کنند همان ها هسته اصلی تشکیل الحشد الشعبی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش شدند.
نیروهای اشغالگر امریکایی با تصمیم پارلمان عراق در 31 دسامبر 2011 از خاک عراق اخراج شدند که در نوع خود اولین بار بود که نیروهای آمریکایی خاک یک کشور خارجی را ترک می کنند بدون اینکه در آن پایگاه نظامی دائمی ایجاد کنند.
این نیروها بار دیگر در سال 2014 این بار به بهانه سرکردگی ائتلاف مدعی مبارزه با داعش وارد عراق شدند. 


شنبه 15 دی 1397 - 13:40:21