​​​​​​​هشدار درباره کودتا در سودان و تبدیل آن به «سوریه جدید»

جمعه 14 دی 1397 - 15:4:13
​​​​​​​هشدار درباره کودتا در سودان و تبدیل آن به «سوریه جدید»

تهران- الکوثر: احزاب طرفدار «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به درخواست احزاب معارض برای تغییر و تشکیل دولت انتقالی به منظور حل بحران فعلی در کشور، پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   پس از گذشت دو هفته از تظاهرات در سودان در اعتراض به گرانی کالاهای اساسی و اوضاع بد معیشتی، احزاب معارض ائتلافی را تحت عنوان «الجبهة الوطنیة للتغییر» متشکل از ۲۲ حزب و یک فراکسیون مستقل تشکیل داده و طی آن خواستار تشکیل دولت انتقالی در کشور، انحلال پارلمان و دعوت از ارتش برای حمایت از معترضان شدند.

احزاب حامی البشیر نیز در پاسخ به این دعوت احزاب مخالف، هشدار دادند که این خواسته آنها دعوت به کودتای نظامی است و حتی برخی احزاب نیز شدت هشدارها را بیشتر کرده و درباره حضور داعش در سودان در صورت گسترش اعتراضات و حتی تبدیل سودان به «سوریه جدید» هشدار داده‌اند.

به نوشته روزنامه «العربی‌الجدید» چاپ لندن، حزب «المؤتمر الوطنی» (کنگره ملی) حاکم سودان و ۴۰ حزب حامی البشیر روز چهارشنبه با برگزاری کنفرانسی، تأکید کردند که دعوت ائتلاف جبهه ملی برای تغییر از ارتش سودان جهت حمایت از ملت و معترضان، دعوت صریح به کودتای نظامی است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، خروج گروهی از احزاب از خط گفت‌وگوی ملی و دعوت به انحلال دولت و پارلمان را محکوم کردند.

«عبدالرحمن الخضر» رئیس بخش سیاسی حزب «المؤتمر الوطنی» در این کنفرانس گفت که خروج تعدادی از احزاب از خط گفت‌وگوی ملی، اقدامی غیراخلاقی و تلاشی برای نابودی سند ملی توافق شده بین گروه‌های سیاسی است.

وی افزود که در این کنفرانس به شدت درخواست از نیروهای مسلح برای دخالت و حمایت از معترضان را محکوم کردیم.

«محمد المعتصم حاکم» نماینده حزب «الاتحادی الدیمقراطی الأصل» نیز گفت که حزب وی و بقیه احزاب به گفت‌وگو ادامه می‌دهند.

وی درباره پیآمدهای استمرار اعتراضات و تبدیل شدن سودان به «سوریه جدید» و نفود داعش به کشور هشدار داد.

تظاهرات سودانی‌ها در اعتراض به گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله نان و اوضاع بد معیشتی از دو هفته پیش در شهر عطبره (شمال شرقی خارطوم) آغاز شد و به سرعت به ۱۵ ایالت دیگر از مجموع ۱۸ ایالت سودان، گسترش یافت.

دولت سودان اذعان کرده که تا کنون در این تظاهرات‌ها ۱۹ نفر کشته شده‌اند و این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور سودان هفته پیش در سخنانی به مناسبت شصت و سومین سالروز استقلال سودان، گروه‌های سیاسی و حزبی را به تعامل مثبت با بحران اقتصادی کنونی فراخواند.


جمعه 14 دی 1397 - 12:7:8