وزیران خارجه عراق و عربستان تحولات منطقه را بررسی کردند

دو شنبه 10 دی 1397 - 16:26:18
وزیران خارجه عراق و عربستان تحولات منطقه را بررسی کردند

تهران- الکوثر: 'محمدعلی حکیم' و 'ابراهیم العساف' وزیران خارجه عراق و عربستان روابط دو جانبه و اوضاع منطقه را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزارت امور خارجه عراق روز دوشنبه در بیانیه ای از تماس تلفنی حکیم با العساف و تبریک انتخابش بعنوان وزیر خارجه جدید عربستان خبر داد. 
حکیم در این تماس تلفنی همچنین بر تقویت روابط و تداوم تماس و مشورت میان دو طرف تاکید کرد. 
بیانیه حاکی است که در این تماس تلفنی دو طرف در خصوص تقویت روابط بین دو کشور برادر از طریق شورای هماهنگی مشترک و نیز آخرین تحولات منطقه بحث و گفتگو کردند. 
ششم دیماه جاری 'عادل الجبیر' طی حکمی از سوی پادشاه عربستان، از راس وزارت امور خارجه عربستان کنار گذاشته شد و العساف جانشین وی شد.
عربستان سعودی که پس از اشغال کویت از سوی عراق در سال 1990 سفارت خود را در بغداد بست و پس از صدام نیز به بهانه های مختلف این کشور و دولت دموکراتیک آن را بایکوت کرده و به گفته مقامات رسمی عراق سالها از تروریسم در این کشور حمایت می کرد، در سال 2016 اقدام به بازگشایی سفارت خود کرد.
روابط دو کشور همسایه از زمان نخست وزیری حیدر العبادی (2014 - 2018) به سمت عادی سازی پیش رفت و دو طرف در سال 2017 یک شورای هماهنگی با هدف بهبود و تقویت همکاری ها تشکیل دادند.
در دو ماه اخیر سفرهای زیادی میان مقامات دو کشور تبادل شده که از جمله آن سفر 'خالد الفالح' وزیر نفت عربستان به بغداد و سفرهای جداگانه 'برهم صالح' رئیس جمهوری و 'محمد الحبلوسی' رئیس پارلمان عراق به ریاض است.  


دو شنبه 10 دی 1397 - 16:25:40

دسته بندی :