بهرام قاسمی: اروپا زیر فشار آمریکا درجا می‌زند!

دو شنبه 10 دی 1397 - 13:51:24
بهرام قاسمی: اروپا زیر فشار آمریکا درجا می‌زند!

تهران- الکوثر: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت احساس ما این است که اروپا در شرایط کنونی در قبال آمریکا و فشار‌های آن تا حد زیادی ناتوان است و توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی، مؤسسات مالی و اقتصادی خود را ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بهرام قاسمی در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: اروپایی‌ها همکاری‌های طولانی با ایران داشته اند و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی به خوبی آگاه هستند. ایران در سطح جهان شناخته شده و دارای جایگاه مشخص با تعاریف خاص خود است. ایران اجازه نمی دهد که دیگران برای تهران شرایط تعیین کنند.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار ویژه مالی (SPV) و اینکه آیا مذاکرات با اروپا در این زمینه پایان یافته است؟ گفت: درباره سازوکار ویژه مالی اروپا، مدتی است مذاکرات با اروپا و۱+۴ در جریان است. بعد از خروج آمریکا از برجام و تعهد طرفهای دیگر برای تامین منافع حاصل از برجام قرار شد مذاکرات برای یافتن سازوکار مالی برای همکاریها با اروپا و ۱+۴ انجام شود. در طول زمان یکسری واقعیات خود را نشان داد.

وی افزود: به رغم اراده سیاسی اروپا ولی در عمل کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علیرغم تاریخ هایی که اعلام کرده بودند نتوانستند این سازوکار را اجرایی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم اروپا در این برهه حساس و آزمون جدی، از هویت و استقلال خود در برابر آمریکا دفاع کند. اگر اروپا نتواند این سازوکار را به سرانجام برساند باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصاد آمریکا به اروپا باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 10 دی 1397 - 12:43:1