بررسی دلایل خروج آمریکا از سوریه

شنبه 8 دی 1397 - 12:11:2
بررسی دلایل خروج آمریکا از سوریه

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم اعلام کرد تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه به سبب شکست های پی در پی آمریکا در جنگهایش در خاورمیانه است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای نوشت : به نظر ما کاری که ترامپ انجام داد به سبب شرایط منطقه و شکست پی در پی آمریکائیها در جنگهای خود در خاورمیانه از افغانستان گرفته تا سوریه و عراق است. همچنین نباید از یاد ببریم که حمایت آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ ضد یمن در حالیست که سومین سال این جنگ نیز بدون هرگونه شواهدی از حصول پیروزی سپری شد. این امر سبب شد حضور آمریکا در خاورمیانه بی فایده باشد. 
تصمیم ترامپ برای خروج غافلگیر کننده از سوریه به چند علت است : نخستین علت این است که ارتش سوریه در هشتاد درصد اراضی سوریه مستقر شده است و از حمایت و پشتیبانی روسیه، ایران و حزب الله برخوردار است به گونه ای که ادامه جنگ در سوریه با حضور روسیه به عنوان حامی بشار اسد رئیس جمهور، برای آمریکا زیانبار است.
دومین علت این است که پوتین رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفت سامانه موشکی «اس سیصد» را در اختیار سوریه قرار دهد و دستگاههای پارازیت انداز بر کشتیرانی از طریق ماهواره ها را نصب کرد و رادارها و سیستمهای مخابراتی هواپیماهای جنگی را در مناطق اطراف سوریه در دریای مدیترانه نصب کرد تا فعالیتهای خصمانه در حریم سوریه را با مانع روبرو کند. پوتین با این اقدام خواست مانع اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی سوریه شود و این سامانه توانمندیهای جنگی پدافند هوایی سوریه را تقویت می کند و در قالب یک راهبرد و نه تاکتیک پیام واضحی از کرملین به نیروهای ائتلاف در شرق فرات است. همانطور که یکی از فرماندهان ارتش اشغالگر به روزنامه «هاآرتص» گفت باید همیشه نخستین درس در تاریخ نظامی را به خاطر داشته باشید : روسها را به بازی نگیرید. 
سومین علت این است که موضع آمریکا در قبال جنگ یمن تغییر کرد و خواستار توقف حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری ریاض در یمن شد و این نوعی اعتراف به شکست است که منجر به بحران انسانی فاجعه باری شد و در نتیجه وزارت دفاع آمریکا سوخت رسانی به جنگنده های سعودی و اماراتی در آسمان را متوقف کرد. 
چهارمین علت درباره شکست طرح ترامپ- کوشنر موسوم به معامله قرن است و اینکه عربستان سعودی در وضع دشواری قرار دارد و سرگرم ترمیم پیامدهای مساله قتل جمال خاشقجی (روزنامه نگار عربستانی) و مقابله با بازتابهای سیاسی بین المللی است که از عربستان سعودی خشمگین شدند و همین امر نقش عربستان سعودی را برای ایجاد پوشش عربی که این طرح نیاز دارد و شریک فلسطینی برای ترویج این طرح و اجرای این معامله، ضعیف ساخته است. علاوه بر این تشکیلات خودگردان فلسطین مقاومت می کند و تکیه بر مبارزه مسلحانه برای آزاد سازی، توهمات معامله قرن را بطور کامل بر باد می دهد زیرا با وجود پایداری مقاومت (فلسطینی) نمی توان این معامله را اجرا کرد.
پنجمین علت شکست آمریکا در دستیابی به حل و فصل سیاسی با طرف روسی برای بیرون راندن سپاه پاسداران انقلاب ایران و گردانهای حزب الله از سوریه است و این امر به سبب اصرار آمریکا بر حمایت از رژیم صهیونیستی است که می خواهد در قبال خروج آمریکا به حل و فصل سیاسی دست یابد تا در مقابل ،ایران نیز از سوریه خارج شود و این بدان معنی است که اگر آمریکا در سوریه حضور نظامی می داشت قطعا با روسیه و ایران درگیر می شد. 
ششمین علت این است که آمریکا نمی تواند طرح جدایی کردها را از طریق حمایت از نیروهای سوریه دمکراتیک پیش ببرد زیرا این امر ترکیه را خشمگین می کرد و در واقع شکست آمریکا برای پیشبرد طرح جدایی کردستان عراق در بیست و پنجم سپتامبر 2017 تکرار شد. در این تاریخ همه پرسی در سه استان اربیل، سلیمانیه و دهوک و برخی مناطق مورد نزاع برگزار شد. 
هفتمین علت پاسخ فوری پاکستان به راهبرد جدید ترامپ در افغانستان است. پاکستان در مسیر تشکیل جبهه متحد با ترکیه، چین و روسیه برای واکنش به راهبرد رئیس جمهور آمریکا در افغانستان است .
هشتمین علت این است که دولت آمریکا پی برد باید موقعیتش را نزد اتحادیه اروپا تقویت و روابطش را با این اتحادیه بار دیگر ساماندهی کند. اروپا تلاشهای فراوانی به عمل آورد مواضعی مستقل از آمریکا اتخاذ کند و این امر در چند مساله از جمله حمله آمریکا به عراق ، توافق هسته ای ایران و بحران اخیر در خلیج (فارس) و محاصره دولت قطر خودش را نشان داده است. 
نهمین علت این است که آمریکا خطر تحرک بمب افکنهای «بلک جک تو -160» حامل موشکهای هسته ای مافوق صوت به سوی ونزوئلا « حیات خلوت آمریکا » و در این میان افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن را درک کرد و این امر تداعی کننده حوادث سال 1962 است که واشنگتن پی برد موشکهای هسته ای شوروی در کوبا در مجاورت ایالت فلوریدا مستقر شده است. این امر ترامپ را بر آن داشت به جای حضور در خاورمیانه به امور داخل بپردازد. 
در پایان باید یادآور شد حتی اگر نیروهای آمریکا بطور کامل از سوریه خارج شوند هنوز آمریکا نیروهای فراوانی در منطقه دارد که شامل پنج هزار و دویست نظامی در مرزهای عراق است. علاوه بر این پایگاههایش در کشورهای متحد آمریکا به قوت خود باقی است و در این زمینه « تصمیم ناگهانی آمریکای استعمارگر برای خروج از شرق سوریه» به این معنی است که نیروهای سوریه دمکراتیک از پشت خنجر خوردند. ما به کردها می گوئیم آمریکائیها تغییر نکردند و نخواهند کرد و به خاطر منافع خودشان همیشه به دوستان و متحدانشان نیرنگ زدند. پرسش این است که آیا حکام و دولتمردان ما از نیرنگهای آمریکا عبرت می گیرند؟ آیا از کاری که آمریکایی ها با ژاندارم خود در خاورمیانه یعنی شاه ایران کردند، عبرت گرفتند؟ از خروج آمریکائیها از سوریه متاسف نخواهیم شد و از امروز در انتظار روزی هستیم که حتی سفارتخانه های این کشور در کشورهای عربی نیز بسته شوند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 دی 1397 - 12:0:29