اهداف و پیامدهای سفر شبانه و 3 ساعته ترامپ به‌ عراق

پنج شنبه 6 دی 1397 - 10:0:27
اهداف و پیامدهای سفر شبانه و 3 ساعته ترامپ به‌ عراق

تهران - الکوثر : سفر شبانه ترامپ به استان الانبار اگرچه به گفته دفتر نخست‌وزیری عراق به این دفتر اعلام شد اما نشان داد، ورود ترامپ به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار خارج از عرف بین‌المللی است و انجام این کار و تکرار آن از کسی مانند ترامپ دور از ذهن نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در عین حال ، دیدار رئیس جمهور آمریکا با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر عراق در بغداد به علت اختلاف بر سر نحوه برگزاری آن لغو شد. آنچه مسئولان عراقی بارها بر آن تاکید کردند، احترام به اصل حاکمیت ملی عراق است و سفر مستقیم ترامپ به استان الانبار نشان می‌دهد، رئیس جمهور آمریکا به این اصل مهم توجه نکرده است. 

بی‌‎توجهی رئیس جمهور آمریکا به اصل حاکمیت ملی عراق درحالی است که تجربه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اکنون عراقی‌ها را در «جبهه‌واحدی» برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از عراق قرار داده است. 

اینکه ترامپ همزمان با ورود به پایگاه هوایی عین‌ الاسد در استان الانبار می‌گوید: «به‌هیچ عنوان قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند»، مورد تائید مردم و گروه‌های سیاسی و مقاومت عراق نیست. 

اگر همانطور که بهانه شکست داعش در سوریه، سبب شد ترامپ 19 دسامبر 2018 اعلام کند، نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند، همین بهانه در عراق هم وجود دارد. گروه تروریستی داعش یک سال پیش با تلاش عراقی‌ها شکست خورد و اوایل دسامبر امسال در شهرهای مختلف عراق جشن پیروزی در نخستین سالگرد شکست داعش برگزار شد.  

تاکید ترامپ بر ماندن نیروهای آمریکایی در عراق بدون بهانه‌است و اکنون با شکست داعش دیگر دلیلی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق وجود ندارد. «خروج از سوریه و تاکید بر ماندن در عراق»، نشان از تضاد در سیاست آمریکا دارد. اگر به جمله بعدی ترامپ درجمع نظامیان آمریکایی در الانبار توجه شود، نشان می‌دهد، «خروج از سوریه به معنای پایان دخالت آمریکا در آن کشور نیست.» رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه‌شب در پایگاه عین‌الاسد گفت: «اگر بخواهیم عملیاتی در سوریه انجام دهیم، ممکن است از عراق به عنوان پایگاه استفاده کنیم.»

این دوگانگی در سیاست آمریکا در قبال سوریه در موضع‌گیری روس‌ها هم مشهود است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: «مسکو از خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه استقبال می‌کند اما از دلایل و انگیزه‌های این اقدام بی‌اطلاع است.»

به‌هرحال؛ آنچه اکنون از جامعه عراق صدای واحدی به گوش می‌رسد، مخالفت با ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق بوده و این مساله به مطالبه ملی تبدیل شده است. در همین زمینه، «هاشم موسوی»، سخنگوی رسمی جنبش النجباء عراق چهارشنبه‌شب در واکنش به سفر ترامپ به استان الانبار، با بیان اینکه خاک عراق جای پایگاه‌های نظامی آمریکا نیست، تاکید کرد :« دولت عراق وظیفه دارد نیروهای آمریکایی را به این اعتبار که حضورشان در عراق به حاکمیت کشور آسیب می‌رساند، بیرون کند.»  

اراده و خواست عراقی‌ها برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق و بی‌نیازی به آنان بر اساس تجربه‌ای است این کشور با تکیه بر «نیروی مردمی» توانست داعش را شکست دهد. هنگامی که خطر داعش در عراق به اوج خود رسیده بود، نیروهای خارجی ازجمله آمریکایی‌ها با دولت عراق همراهی نکردند. در همین زمینه، سرلشکر «حامد عطیه المالکی» فرمانده نیروی هوایی عراق اخیرا اظهار کرد، مستشاران نظامی خارجی با نزدیک شدن خطر داعش به بغداد، پایتخت عراق، به کشورهایشان گریختند.

با توجه به این واقعیت، تاکید دونالد ترامپ در سفر سه ساعته به الانبار، بر ماندن نظامیان آمریکایی در عراق به‌معنای دلسوزی و نقش‌آفرینی در برقراری و حفظ امنیت این کشور نیست و بیش از پیش بر ابهامات سناریوی خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و ماندن آنان در عراق می‌افزاید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 6 دی 1397 - 9:58:45