رای الیوم : عربستان نمی تواند مانند ایران و ترکیه به قدرت منطقه ای تبدیل شود

چهار شنبه 5 دی 1397 - 11:7:3
رای الیوم : عربستان نمی تواند مانند ایران و ترکیه به قدرت منطقه ای تبدیل شود

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت عربستان سعودی از زیرساختها و پایه های لازم برای تبدیل به یک قدرت منطقه ای برخوردار نیست و نمی تواند مانند ایران و ترکیه به یک قدرت تبدیل شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم آمده است : ایران و ترکیه طی سه دهه اخیر موفق شدند صنایع نظامی خود را راه اندازی کنند که بیشتر نیازهای دفاعی شان را پوشش می دهد و در نتیجه در مسیر استقلال در تصمیم گیری سیاسی حرکت کنند. از سوی دیگر عربستان سعودی همه نیازهای دفاعی اش را وارد می کند و این امر سبب می شود نیازمند لطف دیگران باشد ، همانطور که پس از جنایت قتل جمال خاشقجی اتفاق افتاد.
ایران توانست صنعت ساخت انواع موشک های کوته برد، میان برد و دور برد یا بالستیک راه اندازی کند و هر از گاهی از آزمایش کشتیهای جنگی حرف می زند و اخیرا یک هواپیمای جنگی را ارتقا داد که در مرحله آزمایشی قرار دارد. این جنگنده هر چند در سطح جنگنده های غربی و روسی نیست اما آغاز خوبی است که می تواند مقدمه پیشرفتهای بعدی باشد. ایران دارای صنایع ساخت مهمات جنگی است و این یکی از پایه های هر مقابله نظامی را تشکیل می دهد. 
ایران به لطف سرمایه گذاری در زمینه نظامی به یک قدرت منطقه ای در خاورمیانه تبدیل شد و حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را به چالش می کشد و همچنین اسرائیل را از نظر نظامی تهدید می کند و کاری کرده است که اسرائیل دست به ماجراجویی نظامی نزند. اسرائیل نیز تلاش می کند تحول در صنعت موشکی ایران را با تحریک آمریکا برای اعمال تحریمهای بین المللی علیه ایران محدود سازد.  
ترکیه نیز توانست بیش از پنجاه درصد از نیازهای دفاعی خود را تامین کند و توافقنامه های مشترک به صنایع نظامی اختصاص دهد و با اختصاص میلیاردها دلار برای ساخت سلاح داخلی و مهمات جنگی مانند ایران عمل کرده است. 
ترکیه در صنعت هلی کوپتر سازی و ساخت هواپیماهای بدون خلبان و رادارها موفق شد و بخشی از این سلاح را در سوریه استفاده کرد امری که توجه کارشناسان نظامی را جلب کرد. همچنین ترکیه به مرحله صادرات برخی از تجهیزات جنگی رسید که سالانه صدها میلیون دلار از این تجهیزات را صادر می کند. 
ترکیه به سبب نقشی که موشکها بازی می کنند اخیرا بر صنعت موشک سازی برای دفاع و حمله و همچنین سیستمهای ارتباطی و جاسوسی الکترونیکی تمرکز کرده است.
اسرائیل با هر نوع توافقنامه نظامی مشترک بین ترکیه و کشورهای غربی مخالف است و تلاشهایی به عمل می آورد که در این همکاری مانع ایجاد کند تا ترکیه به تجربیات نظامی دست نیابد و به سطح قدرتهای بزرگ نرسد. 
عربستان سعودی یک کشور بزرگ در خاورمیانه به شمار می رود اما فاقد صنایع نظامی است و در مقابل روی خرید سلاح از خارج به ویژه از انگلیس و آمریکا و پس از آن از فرانسه و کانادا تکیه می کند. عربستان پول زیادی دارد و با اینکه بودجه وزارت دفاع این کشور یکی از بزرگترین بودجه های دفاعی در جهان است فاقد برنامه برای ایجاد صنایع نظامی است.
نداشتن صنایع نظامی داخلی و حداقلی از ساخت مهمات سبب می شود عربستان به لطف آمریکا نیازمند باشد. جنایت قتل خاشقجی در روز دوازدهم اکتبر نشان داد چگونه کنگره با دادن سلاح به این کشور در آینده در صورت استمرار ولایتعهدی محمد بن سلمان مخالفت کرده است.

عربستان سعودی نمی تواند با تکیه بر واردات و نداشتن صنایع نظامی داخلی به قدرت نظامی منطقه ای تبدیل شود. هیچ کشوری در منطقه نمی تواند بدون داشتن صنایع جنگی به یک قدرت تبدیل شود.
این در حالی است که ایران و ترکیه دو قدرت نظامی هستند و این امر از طریق نفوذ منطقه ای و استقلال در تصمیم گیری سیاسی جامه عمل پوشیده است اما عربستان سعودی بدون داشتن پایه های لازم می خواهد به قدرت منطقه ای تبدیل شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 5 دی 1397 - 10:42:0