میدل ایست آی : دوره محمد بن سلمان رو به افول است

جمعه 30 آذر 1397 - 17:57:22
میدل ایست آی : دوره محمد بن سلمان رو به افول است

تهران - الکوثر : میدل ایست آی نوشت: در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در انتقاد از دو قطعنامه تصویب شده در سنای آمریکا، می توان نگرانی حاکمان سعودی را احساس کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم بیل لاو نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه وی ، هیچکدام انتقادات از هر نوعی را نمی پذیرند. بنابراین تعجب آور نیست که وزارت امور خارجه این کشور در شانزدهم دسامبر بیانیه طویلی را منتشر کرد و در آن از دو قطعنامه در سنای آمریکا که هفته گذشته به تصویب رسید، به شدت انتقاد کرد.
سناتورها در اولین قطعنامه خواستار پایان مشارکت آمریکا در جنگ یمن شدند و در قطعنامه دوم به اتفاق آرا محمد بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول دانستند. 
وزارت امور خارجه عربستان در این بیانیه این قطعنامه ها را رد کرد و گفت آنها بر اساس اتهامات و ادعاهای بی اساس هستند و مداخله آشکار در امور داخلی عربستان محسوب می شوند. 
سازمان سیا، مقامات ترکیه و افرادی که با محمد بن سلمان مرتبط و یا تحت کنترل وی نیستند، در خصوص "اتهامات بی اساس" با یکدیگر اختلاف نظر دارند. زیرا فقط گروه کوچکی از سناتورها شواهد ارائه شده از سوی جینا هاسپل، رئیس سیا، را درباره این که ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی گناهکار است، شنیده اند. 
با توجه به حمله ریاض به قطر، یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، که به مدت بیش از یک سال تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی تحت رهبری عربستان قرار دارد، اتهام عربستان به آمریکا در خصوص دخالت آشکار در امور داخلی این کشور مسخره است.
همچنین عربستان به همراه امارات در مارس 2015 جنگی را در یمن به راه انداختند تا ظاهرا دولت عبد ربه منصور هادی، به قدرت بازگردد. آن جنگ تقریبا چهار سال به طول انجامیده است و عواقب وحشتناکی برای مردم یمن داشته است. عربستان متهم به جنایات جنگی متعددی است و مسئول کشته و معلول شدن دهها هزار غیرنظامی است.  
عربستان در این بیانیه تصریح می کند که همه اتهامات را که به هر شکلی بی احترامی به حاکمان این کشور باشد، رد می کند.
بدون شک محمد بن سلمان از سخنان سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام، متحد کلیدی ترامپ، آزرده شده است. وی به فاکس نیوز گفت: "من عربستان سعودی را دوست دارم اما این آدم [بن سلمان] دیوانه است و باید برود." 
گراهام و دیگر جمهوری خواهان خشمگین هستند، نه به این علت که یک روزنامه نگار به طرز وحشیانه ای کشته شده است، بلکه احساس می کنند که به آنها خیانت شده است. آنها احساس می کنند از طرف فردی که فکر می کردند دوست و متحدشان است، تحقیر و شرمنده شده اند.
این رابطه مانند یک ازدواجی است که خراب شده است. آنها می گویند ما به شما شانس زیادی دادیم و افراطی گری هایت را در ماجراجویی های خارجی و داخلی بخشیدیم اما این بار زیاده روی کرده ای. 
در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی آمده است، عربستان به نقش محوری خود در جهان عرب و جهان اسلام ادامه خواهد داد و جایگاه ویژه ای برای مسلمانان سراسر جهان دارد. همین مسئله موجب می شود که این کشور ستون ثبات در خاورمیانه و جهان و سنگ بنای تلاش ها برای صلح و امنیت در منطقه و جهان باشد. 
به زعم نویسنده این تحلیل، با این ادعا، مسلمانان سراسر جهان می پرسند عربستان سعودی کجاست تا خواستار پایان سرکوب مسلمانان ایغور در چین شود؟ 
محمد بن سلمان و پدرش درباره قتل عام مسلمانان روهینگیا توسط دولت میانمار چه گفته اند؟ در عوض تلاش کرده اند پناهجویان روهینگیا را مجبور به بازگشت به کشورشان کنند. 
ادعای "ستون ثبات" خنده دار است، زیرا عربستان موجب شد یمن کشوری شکست خورده در مرز جنوبی اش باشد. این کشور با محاصره قطر لطمه جبران ناپذیری به شورای همکاری خلیج فارس زد ، در حالی که این شورا (طبق خط مشی خود) باید به عنوان سپر دفاعی در مقابل ایران، دشمن منطقه ای ادعایی عربستان، عمل می کرد. 
حرف های زیادی کماکان باقی است از جمله درباره نقشی که عربستان در جنگ با ایدئولوژی تروریستی و سقوط گروه هایی مانند دولت اسلامی ( گروه تروریستی داعش) و القاعده ایفا کرده است. چقدر عجیب است که داعش کتاب های درسی سعودی ها را در سیستم آموزشی خود تدریس می کند، شاید به این دلیل که ایدئولوژی آنها یکی است. در جنگ با شورشیان حوثی در یمن نیز باید گفت عربستان با شبه نظامیان وابسته به القاعده متحد است. 
اکنون ولیعهد عربستان می داند که با از دست دادن حمایت کنگره و حامیان جمهوری خواه خود به حمایت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد.
از طرف دیگر، ترامپ احتمالا نیازی به بن سلمان ندارد. ترامپ که اکنون در مسیر خودکفایی نفتی حرکت می کند و در دوران تلاش برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا است، باید این خطرات را سبک سنگین کند.
بن سلمان بسیار سمی و خطرناک است و اگر ترامپ احساس کند که این رابطه می تواند برایش به بهای از دست دادن دور دوم ریاست جمهوری تمام شود، ارتباطش را با وی قطع خواهد کرد. این می تواند نشانه ای برای اعضای بلند پایه خانواده حاکم در عربستان باشد تا تلاش کنند رهبر متمرد و گستاخ خود را از قدرت خلع کنند.
در نتیجه، بیانیه وزارت امور خارجه عربستان در واقع یک وقت کشی و تلاش برای حفظ حمایت ترامپ است. با این حال، می توان از آن احساس نگرانی بن سلمان را درک کرد که حاکی از آن است که زمان برای وی رو به اتمام است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 30 آذر 1397 - 17:38:59