اولین واکنش کابل به تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

جمعه 30 آذر 1397 - 15:27:20
اولین واکنش کابل به تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

تهران - الکوثر : در پی اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه اعلام کرد خروج چند هزار نظامی خارجی از افغانستان هیچ تاثیری بر امنیت کشور نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هارون چخانسوری سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: « اگر آنها نیروهایشان را از افغانستان خارج کنند، تاثیری بر امنیت نخواهد داشت، زیرا از چهار و نیم سال پیش امنیت کشور تحت کنترل کامل نیروهای افغان قرار دارد.» 
به نوشته وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز، حدود هفت هزار نفر از مجموع چهارده هزار سرباز آمریکایی مستقر در خاک افغانستان، قرار است این کشور را ترک کنند. این نیروها به طور همزمان در ماموریت پشتیبانی ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) از نظامیان افغان و همچنین در عملیات جداگانه مبارزه با تروریسم مشارکت دارند. 
این سخنگو گفت : « خروج قبلی حدود 100 هزار نظامی خارجی از افغانستان در سال 2014 نگرانی را در مورد ایجاد ناامنی در کشور برانگیخت، اما نیروهای امنیتی شجاع افغانستان با فداکاری های خود ثابت کردند که این فرضیه نادرست است و از تمامیت ارضی و مردم ما دفاع کردند.» 
یکی از مسئولان طالبان که خواست نامش فاش نشود از محلی نامشخص در پاکستان از اعلام این خبر ابراز خرسندی کرد و گفت: « صادقانه بگویم، انتظار این پاسخ فوری آمریکایی ها را نداشتیم. ما بسیار خرسندیم و منتظر خبرهای خوب هستیم.»
زلمای خلیل زاد، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان طی چند ماه گذشته چند بار با مسئولان طالبان دیدار داشته است. وی روز سه شنبه نیز در ابوظبی ملاقاتی داشت. این دیپلمات آمریکایی پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که برای ماه آوریل پیش بینی شده است، توافق صلح حاصل شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 30 آذر 1397 - 14:53:28