موگرینی: بی برجام، تعامل با ایران دشوارتر است!

چهار شنبه 28 آذر 1397 - 9:48:46
موگرینی: بی برجام، تعامل با ایران دشوارتر است!

تهران- الکوثر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این که برجام کانال های تازه ای برای تعامل با ایران به وجود آورده است گفت در شرایطی که توافق هسته ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فدریکا موگرینی در سخنانی در «کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه» اتحادیه اروپایی در بروکسل گفت: امروز اتحادیه اروپایی به عنوان نمونه و مرجع خلع سلاح و جلوگیری از گسترش تسلیحات در دنیا به رسمیت شناخته شده است. دستیابی به چنین جایگاهی هم افتخارآمیز و هم نگران کننده است زیرا گاهی وقت ها پیش می آید که به علت کم کاری دیگران است که از شما به عنوان نمونه و مرجع نام برده می شود؛ اما با این وجود ما (اتحادیه اروپایی) به ایفای نقش خود ادامه می دهیم. امروزه دولت های بسیاری در مسیر نظامی شدن قرار گرفته اند و تمایل و نگرشی آشکار نیز دیده می شود مبنی بر اینکه می خواهد سیاستگذاری امنیتی را هم دوباره نظامی سازی کنند.

فدريکا موگريني در ادامه با تاييد پايبندي جمهوري اسلامي ايران به توافقنامه هسته اي توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: توافقنامه های دوجانبه نماینده ی گامی ضروری در جهت و مسیر درست به شمار می آیند اما تنها راه برای تضمین جلوگیری از گسترش تسلیحاتی در دراز مدت و به شیوه ای بادوام از مسیر توافقنامه های چندجانبه محقق می شود. توافقنامه هایی که همه به رسمیت بشناسند و سازمان های بین المللی مربوطه هم ضمن حمایت، بر اجرای توافقنامه ها نیز نظارت داشته باشند. همچون توافق هسته ای که با ایران داشتیم و اجرای آن را آژانس بین المللی انرژی اتمی 13 بار راستی آزمایی کرده است. همه ی ما می دانیم که توافق با ایران تنها با موضوع جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای سر و کار دارد؛ ماموریتی که شورای امنیت سازمان ملل بروشنی به مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی واگذار کرد. اینکه آیا انتخاب شان درست و عاقلانه بود یا خیر، مورخان باید نظر بدهند اما این ماموریتی بود که شورای امنیت وقت به تسهیل کننده ی گفتگوها داد.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به برنامه موشکي ايران گفت: از جایگاه اتحادیه اروپایی، ما قطعا می خواهیم موضوع موشک های بالستیکی ایران را به سرانجام برسانیم و همچنین می خواهیم بحث گسترش تسلیحات را در منطقه حل و فصل نماییم. برای انجام این کار نیاز داریم توافق هسته ای حفظ شود. به لطف توافق هسته ای، کانال های تازه ای برای تعامل با ایران در اختیار داریم و تعامل به شکلی سازنده همچنانکه برخی رویدادهای اخیر در یمن نشان داد. می توانیم با ایران بر سر مسائل منطقه ای و موضوع های امنیتی تعامل کنیم. در شرایطی که توافق هسته ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر و نه ساده تر خواهد بود. علاوه بر همه ی موارد یاد شده، با خطر شکل گیری رقابت تسلیحاتی هسته ای در منطقه روبرو خواهیم بود و این به نظر من سناریویی هولناک و کابوسی است که امید است همه از آن دوری کنند.

موگريني افزود : برهم زدن توافق هسته ای با ایران برای ما امنیت بیشتر به ارمغان نمی آورد همچنانکه بر هم زدن هر چارچوب چندجانبه ای که برای جلوگیری از گسترش و خلع سلاح وجود دارد نتیجه ی خوبی در بر نخواهد داشت. این را می دانم که دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه برهم زدن چیزی که کامل نیست شاید در کوتاه مدت جذاب به نظر برسد اما این را هم می دانم که رسیدن به توافق و در مورد ایران، رسیدن به توافقی جامع و سختگیرانه در جهت جلوگیری از گسترش چقدر دشوار است. گفتگو بر سر توافق ایران 12 سال طول کشید و در این 12 سال شب های بیشماری را تا صبح نخوابیدیم. رسیدن به سازش، شجاعت بسیار لازم داشت و فکر می کنم شجاعت بسیار بیشتری لازم باشد تا در جهان امروزی برای رسیدن به توافق سازش شود و نه رویارویی و درگیری.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 آذر 1397 - 9:48:38