عطوان : زمان عزیمت سران کشورهای عربی به سوریه فرا رسیده است!

سه شنبه 27 آذر 1397 - 15:15:53
عطوان : زمان عزیمت سران کشورهای عربی به سوریه فرا رسیده است!

تهران - الکوثر : روزنامه نگار مشهور عرب گفت اکنون منطقه شام مقصد سران کشورهای عربی است و باید دید بعد از رئیس جمهور سودان چه کسانی حلقه به در کاخ ریاست جمهوری در دمشق خواهند کوبید. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت : سفر ناگهانی و غیرمنتظره عصر روز یکشنبه عمر البشیر رئیس جمهور سودان به دمشق و استقبال بسیار گرم بشار اسد رئیس جمهور سوریه از او در فرودگاه، پایان یک مرحله و آغاز مرحله ای دیگر در اقدام عربی مشترک به شمار می رود که عنوان اصلی آن تسلیم و اعتراف به پیروزی سوریه و شکست توطئه ای است که آمریکا و متحدانش برای از بین بردن وحدت اراضی و ترکیب جمعیتی و تغییر نظام در این کشور، اجرا کردند.
عطوان افزود : البشیر چه با او موافق باشیم یا مخالف، نامش به عنوان نخستین رهبری که تحریم سوریه توسط کشورهای عربی را شکست و این اقدام جسورانه را انجام داد ثبت خواهد شد اما او قطعا آخرین رهبر عربی نیست که حلقه بر دروازه دمشق می کوبد. صفی طولانی تشکیل شده است و سفارت های بسته و خاک گرفته در حال ترمیم اند و نامه های محرمانه سرازیر شده اند. بعید نیست نفر دوم شیخ صباح الاحمد امیر کویت و سومی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر باشد که در پس پرده اعمال فشارهای اخیر برای بازپس گرفتن کرسی سوریه در اتحادیه عرب و احیای جایگاه آن در مرکز اقدام عربی مشترک قرار داشت. در چارچوب توطئه آمریکا و اسرائیل از ماه نوامبر سال 2011 و هم زمان با خروج سوریه یا به عبارت بهتر اخراج آن از اتحادیه عرب، این اقدام مشترک وارد حالتی شبیه کما شده بود اما اخیرا با اعمال فشار به پارلمان عربی از این نهاد خواسته شد بیانیه ای مشتمل بر دعوت از سوریه به بازگشت صادر کند.
وی اضافه کرد : البشیر در این سفر فقط نماینده سودان نبود بلکه نماینده محور عربی بود که عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس از جمله قطر و امارات متحده عربی در کنار مصر آن را رهبری می کنند و همگی اکنون متوجه اشتباه فاحش خود در توطئه علیه سوریه به رهبری آمریکا و تحت عناوین گمراه کننده و جعلی شده اند و ما اینجا باید اعتراف کنیم که امور نسبی هستند.
عطوان تاکید کرد : دیدار پشت درهای بسته البشیر با بشار اسد در کاخ الشعب الجمهوری، نشان از علل واقعی این سفر و پیام هایی دارد که مهمان سودانی از متحدان عرب خود و چه بسا و به ویژه پادشاه سعودی به همراه برده است. شاه سعودی حمایت خود را به طور کامل از مخالفان سوری قطع و هیئت عالی مذاکراتی را که مقر آن ریاض بود منحل کرد و در آخرین بیانیه ای که دوشنبه گذشته در نشست اخیر شورای وزیران صادر شد بر حتمی بودن راه حل سیاسی برای بحران سوریه صحه گذاشت.
وی تصریح کرد : بعید نیست یکی از پیام هایی که البشیر حامل آن بوده مربوط به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه باشد که محاسبات منطقه ای خود را بازنگری می کند و زمینه را برای از سرگیری روابط با سوریه تحت رهبری اسد آماده می کند و این امر در سخنرانی مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه او در کنفرانس دوحه کاملا روشن بود. اوغلو از همکاری با رئیس جمهور سوریه در صورت انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور توسط مردم در انتخاباتی شفاف و آزاد استقبال کرد.
سردبیر مشهور عرب نوشت : برخی از محافل عربی به ویژه مخالفان سوری و طرفداران سکولار و اسلام گرای آنها در پی سفر البشیر به سوریه دچار حالتی از شوک آمیخته با خشم شده اند که قابل پیش بینی بود و عجیب به نظر نمی رسد چون البشیر طی سال های گذشته در سنگر خود که وابسته به جبهه نجات سودان بود و زیرمجموعه اخون المسلمین به شمار می آمد ایستادگی کرد. او نیروهایی را زیر پرچم ائتلاف سعودی که با جنبش انصارالله می جنگید به جنگ یمن اعزام کرد حال آن که حوثی های انصارالله مورد حمایت ایران به عنوان متحد اصلی سوریه بودند که نقشی محوری در پیروزی سوریه و شکست دادن طرح های تغییر نظام در آن داشت. 
وی افزود : عمر البشیر با انتقادات متعددی رو به رو شد که بارزترین آنها ملحق شدن به ائتلاف سعودی در جنگ یمن در تلاش برای دستیابی به کمک های عربستان بود. مقامات اسرائیلی نیز اخباری را منتشر می کردند مبنی بر این که مقصد دومین سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به کشورهای عربی پس از عمان، خرطوم خواهد بود چون البشیر درک کرده است که عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل کوتاه ترین راه برای حذف نام کشورش از فهرست تروریسم آمریکا و فهرست اشخاص تحت پیگرد در دیوان بین المللی کیفری است. حالا سفر ناگهانی او به دمشق شاید نفی عملی بیشتر این انتقادات باشد. نکته جالب توجه این بود که عمر البشیر که کشورش به سبب میزبانی از مقاومت اسلامی -جنبشهای حماس و جهاد اسلامی- بارها مورد تجاوز آمریکا و اسرائیل قرار گرفت، بر این مسئله تاکید داشت که سوریه در صف رویارویی با اشغالگران قرار دارد حال آن که این اصطلاح سالها پیش از قاموس واژگان رسمی عربی حذف شده بود. او پا از این فراتر نهاده و تاکید کرد که سودان برای حمایت از سوریه و وحدت اراضی آن با تمام توان آمادگی دارد و شاید هم برای بازگشت به پایگاه نخستین و صمیمانه خود یعنی محور مقاومت که به دلایل غیرقانع کننده ای از آن خارج شد اشتیاق دارد.
وی اضافه کرد : رهبران عربی حلقه بر دروازه کاخ ریاست جمهوری در دمشق می کوبند تا انزوا و غربت خود و نه انزوا و غربت سوریه را بشکنند آن هم بعد از هفت سال سختی و سرگردانی که در آن جز باج خواهی آمریکا و غارت اموالشان و انحراف از ارزش های صحیح عربی و اسلامی خود، حاصلی درو نکردند. سوریه تغییری نکرده است ، آنها تغییر کردند و از راه به بیراهه رفتند. بسیار مهم است که این بازگشت در اوج تلاش ها برای عادی سازی روابط عربها با رژیم اشغالگر اسرائیل صورت گرفته است و شاید هم آغاز بیداری از توهم حمایت دروغین و جعلی باشد که طی سال های اخیر برای توجیه این انحراف تاسف بار از اصول رواج یافت و باعث دراز کردن دست دوستی به سوی کسانی شد که علیه مدافعان شجاع سرزمین و ناموس و مقدسات فلسطین اشغالی مرتکب جنایت جنگی شدند.
عطوان تاکید کرد : امیدواریم سفر عمر البشیر مانند اولین قطره های باران، نویدبخش تغییر و تحول و پاک شدن از آلودگی های مراحل گذشته باشد، مرحله ای که به سرگردانی در صحرای توطئه های آمریکا که مملو از دریاچه های خون بود گذشت. سوریه همان طور که همواره در طول قرن ها بوده بزرگ خواهد ماند و اکنون نیز بر اشتباهات چشم می بندد و از برادرانش استقبال می کند چون همواره چشمش به آینده است و ضمنا بخشش هم از بزرگان است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 آذر 1397 - 15:1:15