عربستان سعودی ، ناقض توافق سوئد

سه شنبه 27 آذر 1397 - 7:58:15
عربستان سعودی ، ناقض توافق سوئد

تهران - الکوثر : با گذشت چهار روز از توافق سوئد میان گروههای یمنی، عربستان سعودی همچنان این توافق را نقض می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مذاکرات سوئد میان گروههای یمنی از 6 تا 13 دسامبر جاری با نظارت سازمان ملل متحد برگزار شد. مطابق اعلام مارتین گریفیتس، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن ، یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد توافق سوئد میان گروههای یمنی، آتش بس در بندر الحدیده ، استقرار نیروهای بی طرف در آن و بازگشایی آن برای انتقال کمک های بشردوستانه است. با این حال، تنها 24 ساعت پس از این توافق، عربستان سعودی 21 بار الحدیده را بمباران کرد و طی 24 ساعت گذشته نیز بارها جنگنده های سعودی توافق سوئد را نقض کردند. سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که جنگنده های سعودی روز گذشته (16 دسامبر) در 12 نوبت بندر الحدیده و در 26 نوبت نیز مناطق دیگر را بمباران کردند.  

نقض توافق صلح سوئد توسط عربستان گویای این است که استقبال آل سعود از مذاکرات سوئد، یک تاکتیک «کاذب» بود. عربستان در هفته ‌های اخیر به علت قتل فجیع جمال خاشقجی و جنایت در یمن به ‌شدت در عرصه جهانی تحت‌ فشار قرار گرفته است. این فشار به حدی بود که برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فنلاند و بلژیک صادرات سلاح به عربستان را تحریم و سناتورهای آمریکایی نیز با تصویب قطعنامه ای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را مسئول قتل خاشقجی معرفی کردند. 

در چنین فضایی، آل سعود نمی توانست مانع توافق گروههای یمنی در مذاکرات سوئد باشد. از این رو، با استقبال از مذاکرات و توافق های انجام شده در آن، سعی کرد نشان دهد رویکرد جدیدی در قبال یمن اتخاذ کرده است. در واقع، ریاض با پناه بردن به ابزار مذاکرات سعی دارد تا به ‌نوعی با این ترفند خود را حامی صلح و مذاکره نشان دهد، اما نقض توافق و تداوم بمباران مناطق مختلف یمن، گویای این است که استقبال از توافق صلح صرفاً یک تاکتیک کاذب و موقتی برای گذر از فشارهای جهانی بود. 

«سلیم مغلس»، عضو هیئت مذاکره کننده انصارالله در سوئد گفت: «حوادث جاری در الحدیده ثابت می کند که ائتلاف سعودی به این توافق پایبند نیست و به دنبال اجرا نکردن آتش بس است.»  

نکته دیگر این است که آل سعود مذاکرات صلح سوئد را «شکست مضاعف» خود در یمن می داند. از یک سو، جنگ در یمن نتایج مورد انتظار آل سعود را نداشته است و مقاومت انصارالله، مردم و ارتش یمن سبب شد عربستان یک شکست خورده در جنگ علیه فقیرترین کشور عربی باشد. از سوی دیگر، آل سعود که با جنگ درصدد کنار زدن انصارالله از ساختار قدرت در یمن بود، با مذاکرات سوئد عملاً شاهد پذیرش انصارالله در ساختار قدرت یمن توسط جامعه جهانی بود که این «شکست مضاعف» آل سعود محسوب می شود. از این رو، عربستان سعودی که در سه دور مذاکرات سال 2016 (دو دور در سوئیس و یک دور در کویت) مانع توافق گروههای یمنی بود، اکنون ناقض توافق میان گروههای یمنی در مذاکرات سوئد است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 آذر 1397 - 7:57:59