کاهش تولیدنفت اوپک ؛ تقابل با سیاست های واشنگتن

یک شنبه 18 آذر 1397 - 10:18:10
کاهش تولیدنفت اوپک ؛ تقابل با سیاست های واشنگتن

تهران - الکوثر : علیرغم فشارهای واشنگتن ، اعضای اوپک با کاهش تولید حدود 800 هزار بشکه نفت توسط اعضای اوپک و 400 هزار بشکه ازکشورهای غیر عضو اوپک موافقت کردند. همچنین با موافقت اعضای اوپک، سقف تولید نفت ایران حفظ و این کشور از اجرای تصمیم کاهش تولید نفت معاف شد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، براساس گزارش های منتشر شده ، عرضه بیش از حد نفت در بازار باعث شده است که قیمت نفت در مدت دو ماه بیش از 30 درصد کاهش یابد به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در حال حاضر حدود 60 دلار معامله می شود. این موضوعی است که اقتصاد بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو مقامات سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک"  و شرکای آنها که بیش از نیمی از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده اند ، برای بررسی شرایط کنونی وضعیت بازارنفت، قیمت نفت و آینده بازارگرد هم آمدند.  

کاهش تولید نفت محور این نشست بود. برخی از کشورهای عضو خواهان کاهش سقف تولید نفت برای حفظ قیمت ها و جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت بودند.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران، اگر اوپک و متحدانش می خواهند قیمت نفت را به حدود 70 دلار بازگردانند ، باید سال آینده از تولید روزانه خود یک و نیم میلیون بشکه بکاهند و درغیر اینصورت ممکن است به علت عرضه بی رویه ، بهای نفت باز هم سقوط کند. با این حال این موضوع با توجه به فشارهای واشنگتن و شرایط کشورهای عضو چالش های بسیاری را در پی داشت.  

از سوی دیگر، موضوع تحریم نفت ایران از سوی واشنگتن و ادعای به صفر رساندن میزان صادرات نفت سبب آشفتگی در بازار نفت جهانی شده است. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با این سناریو که متحدان خاورمیانه ای واشنگتن به ویژه عربستان سعودی  در راستای منافع واشنگتن و همکاری با آنها تولید نفت را افزایش خواهند داد و مدافع منافع واشنگتن خواهند بود ، همواره بر افزایش تولید نفت و جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت تاکید کرده است.

در این راستا در آستانه برگزاری این نشست نیز رایزنی مقامات امریکا با عربستان ادامه داشت و برایان هوک نیز با سفر به وین با برخی از اعضای اوپک مذاکره کرد. ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توئیتی نوشت : امیدوارم اوپک میزان تولید نفت را ، به همین اندازه‌ای که هست نگاه دارد. دنیا نمی‌خواهد یا نیاز ندارد شاهد قیمت بالاتر نفت باشد.  

مداخلات واشنگتن و تلاش آن برای تحت تاثیرقرار دادن نشست اوپک ، سبب شد تا نه تنها مقامات ایرانی بلکه برخی دیگر از اعضای اوپک نیز واکنش نشان داده و بر استقلال عمل این سازمان تاکید کنند. به طوری که عربستان به عنوان متحد منطقه ای واشنگتن نیز در این زمینه آمریکا را همراهی نکرد ودر صدد  حفظ منافع خود برآمد.  

"خالد الفالح" وزیر انرژی عربستان دراین زمینه گفت : آمریکا در موقعیتی نیست که بخواهد رویکردش را به اوپک دیکته کند. ما برای کاهش میزان تولید به اجازه هیچ کس نیاز نداریم. 

علیرغم رایزنی های واشنگتن با عربستان و درخواست های ترامپ ، اکنون کشورهای تولید کننده نفت و شرکای آنها تصمیم گرفته اند میزان تولید نفت خود را کاهش دهند ، تصمیمی که نه تنها مطابق خواست واشنگتن و شخص ترامپ نیست ، بلکه می توان آن را شکستی بزرگ برای سیاست های مداخله جویانه آمریکا در عرصه نفت دانست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 آذر 1397 - 9:58:20