همدستي شرکت اسرائيلي با سعوديها براي شنود

دو شنبه 12 آذر 1397 - 23:45:24
همدستي شرکت اسرائيلي با سعوديها براي شنود

تهران- الکوثر: سازمان عفو بین الملل يک شرکت اسرائیلی را به کمک به عربستان سعودی برای جاسوسی از یک عضو این سازمان متهم کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  یک ناراضی سعودی نزدیک به جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض که به دست ماموران سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، در شکایتی از عربستان سعودی گفته است یک شرکت نرم افزاری اسرائیلی به دربار سعودی برای کنترل گوشی تلفن همراه هوشمند وی و جاسوسی مکالماتش با خاشقجی کمک کرده است.
روزنامه نیویورک تایمز در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم دیوید دی کرک پاتریک، نوشت: این پرونده شکایت فشار جدیدی بر این شرکت که "ان اس او گروپ" نام دارد و نیز بر دولت اسرائیل وارد می‌کند. دولت اسرائیل به این شرکت مجوز داده است نرم افزار جاسوسی خود به نام "پگاسوس" (Pegasus) را به دولت‌های خارجی بفروشد. به طور کلی، این شکایت ائتلاف میان عربستان سعودی و دیگر کشور‌های خلیج فارس با اسرائیل را که روز به روز علنی‌تر می‌شود، بیش از قبل مورد توجه قرار می‌دهد.
این شکایت، که در اسرائیل و توسط عمر عبدالعزیز ناراضی سعودی مقیم مونترال تنظیم شده است، در پی شکایت‌های مشابه روزنامه نگاران، کنشگران و افراد دیگری مطرح شده است که شرکت اسرائیلی ان اس او گروپ را متهم کرده اند به دولت‌های مکزیک و امارات عربی متحده برای جاسوسی روی گوشی‌های هوشمند آن‌ها کمک کرده، در حالی که این افراد حتی سابقه کیفری نداشته اند.
سازمان عفو بین الملل نیز اخیرا این شرکت اسرائیلی را به کمک به عربستان سعودی برای جاسوسی از یک عضو این سازمان متهم کرده است. عفو بین الملل هفته گذشته اعلام کرد پس از آنکه وزارت جنگ اسرائیل درخواست برای لغو مجوز صادرات نرم افزار جاسوسی این شرکت را رد کرد، این سازمان سرگرم بررسی شکایت و اقدام حقوقی است.
مولی مالکار، مدیر برنامه‌های دفتر سازمان عفو بین الملل در اسرائیل گفت: "وزارت جنگ اسرائیل با ادامه تأیید ان اس او گروپ عملا اذعان می‌کند که به صورت آگاهانه با این شرکت که از نرم افزار‌های آن برای نقض حقوق بشر استفاده می‌شود، همکاری می‌کند. "
این نرم افزار به مشتریان خود اجازه می‌دهد مخفیانه به مکالمات گوش دهند، پیام‌ها را مشاهده کنند، و سابقه گشت زنی اینترنتی کاربر را بر روی گوشی مورد نظر ردیابی کنند.
مقامات اسرائیلی به سبب قابلیت‌های فراگیر این نرم افزار جاسوسی در نقض حریم خصوصی کاربران، آن را یک سلاح طبقه بندی اعلام کرده اند. شرکت اسرائیلی برای فروش این نرم افزار به دولت‌های خارجی باید از وزارت دفاع مجوز دریافت کند. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عربستان سعودی سال گذشته ۵۵ میلیون دلار برای استفاده از این نرم افزار پرداخت کرد.
عبدالعزیز، شاکی پرونده شکایت جدید، یک سعودی ۲۷ ساله است که به کانادا پناهنده شده است و در این کشور زندگی می‌کند. پس از قیام‌های بهار عربی، وی در میان سعودی‌ها به سبب ارسال ویدئو‌های آنلاین و انتقادهایش در شبکه‌های اجتماعی از استبداد حاکمان سعودی شهرت و محبوبیت کسب کرد. شرکت مشاوره "مک کینسی اند کمپانی" این فرد را به عنوان یک عامل بانفوذ گسترش نارضایتی در شبکه‌های اجتماعی به دربار سعودی معرفی کرد.
در دو ماه گذشته نیز او به سبب سابقه دوستی و همکاری با جمال خاشقجی در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. در شکایت عبدالعزیز گفته شده است در ماه‌های منتهی به زمان قتل خاشقجی، دربار عربستان با استفاده از این نرم افزار جاسوسی به مکالمات این دو درباره طرح‌های مخالفان دسترسی یافته بود.
عبدالعزیز گفته است او همچنین از طرف برخی ماموران سعودی نزدیک به بن سلمان که با قتل جمال خاشقجی نیز مرتبط هستند هدف قرار گرفته بود و این حملات در چارچوب طرحی سعودی‌ها برای انتقال ناراضیان به داخل عربستان یا ساکت کردن آن‌ها انجام گرفته بود. دو مامور سعودی پس از ماه‌ها که برای عبدالعزیز پیام‌هایی برای ترغیب وی به بازگشت به عربستان ارسال می‌شد، ماه مه گذشته در مونترال با او دیدار کردند تا او را شخصا برای بازگشت متقاعد کنند.
این دو مامور گفتند سعود القحطانی، مشاور نزدیک بن سلمان، آن‌ها را برای دیدار و گفتگو با عبدالعزیز فرستاده است. قحطانی به سبب دست داشتن در قتل جمال خاشقجی مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.


دو شنبه 12 آذر 1397 - 15:35:31