ایران محکومیت اظهارات پمپئو را از سازمان ملل خواستار شد

شنبه 10 آذر 1397 - 11:34:26
ایران محکومیت اظهارات پمپئو را از سازمان ملل خواستار شد

تهران- الکوثر: دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل این سازمان گفته‌های اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فارسی زبان را «تحریک‌آمیز» خواند و محکومیت آن را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این نامه به امضای اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، رسیده و روز جمعه 9 آذر متن آن در پایگاه خبری نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل منتشر شده است.

نامه یادشده به مصاحبه چندی پیش پمپئو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی اشاره دارد است که در بخشی از آن می‌گوید: «رهبری [ایران] باید تصمیم بگیرد که آنها می‌خواهند مردمشان غذا برای خوردن داشته باشند. آنها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند ثروتشان را صرف واردات دارو بکنند یا صرف سفرهای قاسم سلیمانی در خاورمیانه».

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه خود آورده است: «این اظهارات که با اقدامات عملی اشتباه ایالات متحده نیز همراه شده، گویای تهدید آشکار به گرسنگی دادن و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با هدف مجازات جمعی یک ملت است و از این رو نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود».

ایران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را «غیرقانونی» می داند که در نامه اسحاق آل حبیب نیز به آن اشاره شده است. وی نوشته که این تحریم‌ها «بر دسترسی مردم ایران به دارو، تجهیزات پزشکی و دیگر کالاهایی که برای زندگی و سلامت مردم حیاتی است، تاثیر جدی دارد» و از این نظر «چنین سیاست‌ها و اقداماتی جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود».

در ادامه نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده که «جمهوری اسلامی ایران نه تنها همانند چهل سال گذشته در برابر همه اقدامات خصمانه و غیرقانونی ایالات متحده دوام می‌آورد... بلکه بدون آن که استقلال خود را قربانی کند اهداف خود را پیش خواهد برد».

این نامه در نهایت از سازمان ملل متحد و اعضای آن خواسته است اظهارات مقامات آمریکایی را محکوم کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 آذر 1397 - 10:56:46