سناتور رند پال : ترامپ ، رژیم سعودی را گستاختر می کند

جمعه 9 آذر 1397 - 13:3:2
سناتور رند پال : ترامپ ، رژیم سعودی را گستاختر می کند

تهران - الکوثر : رند پال سناتور جمهوری خواه آمریکا در مقاله ای به « خطراتی که مخالفان رژیم عربستان سعودی را تهدید می کند » اشاره کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی تاون هال در گزارشی به قلم سناتور جمهوریخواه رند پال تحت عنوان « خطراتی که مخالفان رژیم عربستان سعودی را تهدید می کند » نوشت : 
قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی دریچه ای از جهان پادشاهی عربستان سعودی را به روی جهانیان باز و این نکته را به همگان یادآوری کرد که جاهای بسیاری در جهان وجود دارد که مجازات مخالفت با دولت در آن کشورها صدور حکم اعدام است. 
من به چندین دلیل با واکنش دولت آمریکا به قتل خاشقجی مخالف هستم. اگر عربستان سعودی به خاطر ارتکاب این قتل مورد بازخواست قرار نگیرد و ملزم به پاسخگویی نباشد ، چه معنایی برای سرنوشت دیگر مخالفان و چهره های ناراضی خواهد داشت که بدون محاکمه در این کشور و دیگر نقاط جهان در بازداشت به سر می برند؟ این انفعال دولت آمریکا چه پیامی را برای دیگر نظام های پادشاهی و دیکتاتوری در سراسر منطقه و جهان خواهد فرستاد جز اینکه آمریکا قراردادهای تسلیحاتی و فروش های دفاعی خود را همسنگ یا برتر از مسائل حقوق بشری قلمداد می کند؟ 
برای علی النمر ، برادر زاده شیخ نمر النمر روحانی شیعه که سعودی ها وی رادر سال 2016 اعدام کردند چه معنایی خواهد داشت ؟ 
علی النمر درست در سن هفده سالگی پس از بازداشت به جرم شرکت در یک راهپیمایی به طرفداری از دموکراسی در عربستان سعودی به اعدام محکوم شد. دختر یا پسر نوجوان خود را جای این نوجوان تصور کنید . 
علی النمر شکنجه شد ، ازدسترسی به وکیل محروم بود ومحاکمه اش غیر علنی و پشت درهای بسته برگزار شد. گفته می شود به زور شکنجه و اجبار از او اعتراف دروغین گرفته شده است و وی هم اکنون با مجازات مرگ روبروست. مادرش در نامه ای از رنج و آلام پسرش زیر شکنجه در زندان گفته و نوشته است نیازی نبود علی تعریف کند چه بر سرش آمده چون صورت و دستها و پاهایش خود گویای همه چیز بود. 
این چه کارهایی است که رژیم سعودی انجام می دهد ؟ ما از چه رژیمی حمایت می کنیم؟ در حالی که چشمان خود را به روی این وضع و صدها مخالف دیگر که بدون یک نظام قضایی واقعی و عادلانه بازداشت و کشته می شوند اینگونه می بندیم. 
عربستان سعودی با تصویب قانون جدید ضد تروریسم که از آن برای توجیه شکنجه وکشتار مخالفان استفاده می کند در واقع برگی به پرونده نقض حقوق بشری خود اضافه کرده است. امروزه حتی استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای انتقاد از عملکرد دولت در عربستان سعودی « تروریسم» قلمداد می شود. 
عربستان سعودی در حال گسترش آزادی و لیبرال شدن نیست. این کشور در حال تغییر و اصلاحات یا مدرن شدن نیست و همه اینها شعار است. افزون بر همه اینها سعودیها به محاصره و جنگ در یمن که دهها هزار تن را به کام مرگ فرستاده و میلیونها تن دیگر را تا مرز گرسنگی و قحطی پیش برده است ادامه می دهند. 
چرا وارد عمل نمی شویم؟ دلیل اعلام شده برای این انفعال « روابط » ما با سعودیها ابر دو محور می چرخد - نفت و قراردادهای تسلیحاتی. 
چه مقدار نفت و چه تعداد قرارداد تسلیحاتی ، بسته ماندن چشم های ما را به روی اقدامات سعودی ها توجیه می کند؟ تا چه تعداد اجازه می دهیم مخالفان در عربستان بدون محاکمه بازداشت شکنجه یا اعدام شوند ؟ لازم است چه تعداد انسان دیگر به دست سعودی ها - و به دست ما - در یمن کشته شوند؟ 
من طرفدار کسانی هستم که می گویند ما نباید به سعودیها سلاح بفروشیم مگر آنکه آنها رفتار خود را تغییر دهند. من یک بار دیگر نهایت تلاش خود را برای توقف فروش تسلیحات به آنها به کار می گیرم و به اتخاذ تدابیر لازم برای اعمال فشار بر سعودی ها به منظور تغییر رفتار آنها ادامه خواهم داد. 
برخی فکر می کنند تحریم کردن عاملان قتل خاشقجی واکنشی خوب و کافی بوده است. من مخالفم. این اقدامی ناکافی و غلط است. آیا واقعا فکر می کنید کسی از عوامل قدرت در عربستان سعودی به تحریم شدن عناصر زیر دست خود اهمیتی می دهند؟ هرگز. 
بنابراین توقف فروش سلاح واکنشی به مراتب بهتر به شمار می رود. تحریم همه گونه تجارت با عربستان سعودی ممکن است تنش های بیشتری درسطح جهانی و منطقه ای به وجود بیاورد. ما باید برای ایجاد تغییرات واقعی ، اقدامات واقعی به مورد اجرا در بیاوریم و این با توقف فروش سلاح و انواع کمک در جنگ یمن آغاز می شود. من از هر فرصتی برای مبارزه در این میدان در کنگره استفاده خواهم کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 9 آذر 1397 - 11:6:39