سفیر انگلیس به حمایت متحدان آمریکا از تروریسم در عراق اذعان کرد

پنج شنبه 8 آذر 1397 - 18:51:5
سفیر انگلیس به حمایت متحدان آمریکا از تروریسم در عراق اذعان کرد

تهران - الکوثر : جاناتان ویلکس سفیر انگلیس در بغداد در اظهاراتی مهم اذعان کرد که کشورهای قطر، عربستان سعودی و امارات بزرگترین حامیان مالی تروریسم در عراق بوده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تروریسم یکی از مهمترین تهدیدهایی است که منطقه خاورمیانه به طور عام و کشور عراق به طور خاص به ویژه در یک دهه اخیر با آن مواجه شده است. یکی از برجسته ترین نمودهای تروریسم، دولت اسلامی عراق و شام معروف به داعش است. 

گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 موفق شد وارد بخش هایی از عراق شود. این گروه تروریستی در ادامه یک سوم از جغرافیای عراق را در اختیار گرفت و در اثر جنایت ها و خشونت های فجیعی که مرتکب شد دهها هزار شهروند عراقی کشته و زخمی و میلیون ها نفر نیز آواره شدند.

از سوی دیگر، موضوع حمایت از تروریسم، یکی از موضوعات مهمی است که به بهانه ای برای اعمال فشار علیه کشورهای محور مقاومت به خصوص جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. اسناد متعدد و معتبری وجود دارد که هم زمینه شکل گیری تروریسم به خصوص تروریسم نوع داعشی و هم زمینه گسترش آن توسط آمریکا و متحدانش فراهم شده است.

«محمد علی بصیری»، استاد دانشگاه در این خصوص عنوان می کند که: «هسته اولیه شکل گیری داعش به دوران پس از حمله آمریکا به عراق بر می گردد. در واقع، داعش امروز برآمده از همان گروه توحید و جهاد است که در سال 2004 به رهبری ابومصعب الزرقاوی تشکیل شد. زمینه شکل گیری این گروهها در اثر سیاست های آمریکا در عراق ایجاد شده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی عراق در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 صریحاً به این موضوع را بیان کرد که گروه تروریستی داعش با حمایت باراک اوباما و هیلاری کلینتون شکل گرفته است.

اکنون اذعان «جاناتان ویلکس»، سفیر انگلیس در بغداد مبنی بر حمایت مالی عربستان، قطر و امارات از تروریسم در عراق، سند دیگری است که نشان می دهد نه تنها شکل گیری داعش توسط آمریکا بود بلکه گسترش حوزه عملکردی و جغرافیایی این گروه تروریستی نیز توسط آمریکا و متحدان عربی آن انجام شده است.

نکته حایز اهمیت این است که با وجود این اظهارات و البته اسنادی که در خصوص حمایت آمریکا و متحدانش از تروریسم در عراق وجود دارد، اما واشنگتن سعی دارد با بهره گیری از رسانه ها، واقعیت در عراق را معکوس نشان داده و گروههای مقاومت اسلامی عراق به خصوص حشد الشعبی را به حمایت از تروریسم و ترویج خشونت در این کشور متهم کند.

این اتهام در شرایطی طرح می شود که از یک سو گروههای مقاومت اسلامی عراق به خصوص حشد الشعبی نقش غیرقابل انکاری در شکست تروریسم داعشی در این کشور ایفا کرده اند و از سوی دیگر، آمریکا و متحدان عربی آن تلاش بسیاری انجام می دهند تا مانع شکست کامل تروریسم هم در عراق شوند. هنوز بقایای گروه تروریستی داعش در برخی مناطق عراق حضور دارند و سعی می کنند با تشکیل گروههای جدید همچنان در عراق فعال باشند.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 آذر 1397 - 16:5:6