چرا سفر ولیعهد سعودی به مغرب لغو شد؟

پنج شنبه 8 آذر 1397 - 19:28:3
 چرا سفر ولیعهد سعودی به مغرب لغو شد؟

تهران - الکوثر : با وجود بحرانی شدن روابط دوجانبه میان عربستان سعودی و مغرب، مقامات این دو کشور سعی دارند این بحران را خاموش ومخفی نگه دارد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی "الخلیج آنلاین" با اشاره به تیرگی روابط ریاض و رباط در یادداشتی با عنوان «چرا سفر بن سلمان به مغرب لغو شد؟» نوشت: عدم سفر شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مغرب در چارچوب سفر به برخی کشوهای عربی ، پرده از بحران خاموشی برداشت که بین رژیم سعودی و رباط وجود دارد. 
محمد بن سلمان از تاریخ 22 نوامبر سفر به چند کشور عربی را آغاز کرد. ولیعهد سعودی ابتدا به امارات سفر کرد پس از آن به کشور بحرین و سپس به مصر رفت شد و در نهایت به تونس سفر کرد و بدون اینکه به کشور مغرب سفر کند سفر خارجی خود را به کشور آرژانتین ادامه داد و کشور مغرب را از این سفر مستثنی کرد.  
وی پس از شرکت در نشست گروه بیست در آرژانتین قرار است به کشورهای الجزایر و موریتانی نیز در زمان دیگری سفر کند.
از سوی دیگر در حالی که رسانه های کشور مغرب اعلام کردند رباط با سفر ولیعهد سعودی به مغرب مخالفت کرده است برخی رسانه ها اعلام کردند رباط پیشنهاد داد شاهزاده رشید برادر محمد ششم پادشاه مغرب با ولیعهد سعودی دیدار داشته باشد و همین مسئله باعث شد بن سلمان سفر خود به کشور مغرب را از لیست سفرهای خارجی به کشورهای منطقه حذف کند. 
گفتنی است سفر خارجی ولیعهد سعودی در حالی است که پرونده قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، وارد مرحله بغرنج وبحرانی شده است؛ زیرا طبق گزارشهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» نقش مستقیم بن سلمان در این جنایت به اثبات رسیده است. 
در همین حال بسیاری از شهروندان و مسئولان سیاسی تونس نیز با سفر ولیعهد سعودی به این کشور مخالفت کردند و در چند روز اخیر تونس شاهد اعتراضات شدید مردمی بوده است. 
پس از اینکه رسانه های مغربی مخالفت کشورشان را با سفر بن سلمان اعلام کردند شهروندان مغربی از این اقدام استقبال کردند. این در حالی است که روابط عربستان سعودی و مغرب اخیرا و بر اثر چندین مورد اختلاف بین دو کشور، به تیرگی کشیده شده است.
انس رضوان از فعالان اینترنتی در کشور مغرب گفت: رباط در سالهای اخیر مواضع دیپلماتیک شتابزده ای را اتخاذ نکرده است و همواره در درگیریها و جنگ ها فاصله خود را از دو طرف درگیری به یک میزان حفظ کرده و از جریانی ضد جریان دیگر جانبداری نکرده است. از این رو سفر نکردن ولیعهد سعودی به مغرب، از این جهت است که وی می داند از سوی مسئولان رسمی مغرب حمایت نخواهد شد، زیرا مقامات تصمیم گیر در مغرب از ورود به جنگ کنونی در یمن پرهیز کرده اند.
وی در گفتگو با پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین گفت: مقامات مغربی تمایلی به بروز هرج و مرج داخلی ندارند تا افکار عمومی کشور به چالش کشیده شود، به ویژه اینکه سخنگوی دولت در گذشته اعلام کرده بود نمی خواهد درباره کشته شدن جمال خاشقجی اظهار نظر کند.
آخرین مشکل ایجاد شده در روابط بین دو کشور به پرونده قتل خاشقجی بر می گردد؛ زیرا مغرب در این ماجرا از عربستان سعودی حمایت نکرد و تنها اظهار نظر رسمی درباره این پرونده از سوی مقامات مغربی این بود که پرونده قتل خاشقجی به مسئله ای است که باید در دستگاه قضایی پیگیری شود.
پیش تر به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه مغرب به سبب مشکلاتی که حجاج این کشور در مراسم حج امسال با آن مواجه شدند، به طور رسمی از عربستان انتقاد و به این کشور اعتراض کرد.
اگر این اعتراض واقعا صورت گرفته باشد به منزله اقدامی بی سابقه در روابط بین دو کشور به شمار می رود.
البته با وجود مشکلاتی که در روابط بین دو کشور ایجاد شده است مسئولان دو کشور در این باره سکوت اختیار کرده اند. این در حالی است که برخی از مسائل بین دو کشور، از وجود اختلاف بین مقامات دو کشور پرده برداشته است.
در ژوئیه سال جاری سلمان بن عبد العزیز پادشاه سعودی همانند سالهای قبل به شهر طنجه مغرب سفر نکرد و سفر به شهر نیوم در شمال غربی عربستان را جایگزین آن کرد. با لغو سفر پادشاه سعودی به شهر طنجه مغرب این شهر از 100 میلیون دلاری که پادشاه سعودی معمولا هر سال در آن هزینه می کرد محروم ماند. ناظران سیاسی علت سفر نکردن پادشاه سعودی به طنجه را نیز تیرگی روابط بین دو کشور می دانند.
همچنین موضع اخیر مغرب در بحرانی که بین برخی کشورهای خلیج فارس با قطر ایجاد شد موجب ناخرسندی عربستان شد؛ به طوری که مغرب چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر را در تحریم قطر همراهی نکرد. رباط موضعی بی طرفانه در این اختلافات اتخاذ کرد و این موضع برای ریاض سنگین بود. 
از سوی دیگر مغرب از قطر پس از محاصره این کشور که در آغاز ژوئن 2017، آغاز شد حمایت کرد و برخی مواد غذایی به این کشور ارسال کرد. پس از آن نیز پادشاه مغرب به دوحه سفر کرد و با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز دیدار کرد.
در همین حال کشورهای عربی محاصره کننده قطر تلاش کردند به کشور مغرب از طریق مسئله "صحرای مغرب" - که درباره آن بین این کشور و جبهه پولیساریو اختلاف وجود دارد - فشار بیاورند؛ به طوری که برخی از رسانه های وابسته به کشورهای محاصره کننده قطر، گزارشهایی را منتشر می کردند که متضمن این بود که مغرب منطقه صحرا را اشغال کرده است و این کشور را اشغالگر توصیف کرده بودند.
مسئله دیگری نیز در زمینه ورزشی وجود دارد که این مسئله نیز موجب تیرگی روابط بین ریاض و رباط شده است، زیرا عربستان سعودی به میزبانی کشور مغرب در جام جهانی سال 2026 رای مخالف داد و از میزبانی سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک حمایت کرد. رباط این اقدام عربستان سعودی را خیانتی علیه خود دانست.
گفتنی است عربستان سعودی سفیر خود را در رباط تغییر داد و عبد الله الغریری را به عنوان سفیر جدید این کشور جایگزین عبد العزیز خوجه سفیر قدیمی کرد.
در پایان این گزارش آمده است: با وجود گزارشها و اخباری که در رسانه ها نشان از تیرگی روابط بین دو کشور مغرب و عربستان دارد اما پادشاه سعودی و فرزند وی ولیعهد این کشور نامه هایی رسمی با مقامات مغربی رد و بدل می کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 8 آذر 1397 - 14:27:36