الاهرام: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است

سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:38:47
الاهرام: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است

تهران- الکوثر: الاهرام نوشت: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده است و کشورهای عضو اتحادیه عرب باید به سوریه برای مقاومت در برابر طرح هایی که هویت عربی آن را هدف قرار داده است کمک کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه الاهرام مصر در یادداشتی به قلم حسن ابو طالب نوشت: اتحادیه عرب می تواند نقش بسیار مهمی در حمایت از تلاش های مربوط به حل و فصل بحران سوریه ایفا کند. لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب اشتباه بزرگی بود و ظاهرا جهان عرب از اهمیت بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب آگاه است. این عبارت بخشی از سخنان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس گفتگوهای مدیترانه ای است که روز جمعه در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد. شاید این سخنان، روشن ترین سخنانی باشد که از یک مسئول بین المللی درباره اهمیت مشارکت کشورهای عربی در حل بحران سوریه شنیده می شود. تاکنون چنین مشارکتی وجود نداشته و همین امر باعث شده است برخی از قدرت های جهانی و منطقه ای به حق یا ناحق در بحران سوریه دخالت کنند. مشارکت کشورهای عربی در حل بحران سوریه چه برای سوریه چه برای دیگر کشورهای عربی لازم است. البته نباید اختلافاتی را که بین کشورهای عربی وجود دارد، نادیده گرفت.
می توان گفت شواهد و قرائن مثبتی درباره وجود مذاکرات بین برخی کشورهای عربی درباره بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب به چشم می خورد و عملا اقدامات مهمی از سوی برخی کشورهای عربی صورت گرفته است، این اقدامات نشان می دهد برداشت جدید و متفاوتی نسبت به گذشته درباره سوریه، نقش این کشور، ماهیت راه حل سیاسی مطلوب و نقش بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مرحله کنونی و همچنین در مرحله آتی وجود دارد. این شواهد همچنین جدا از موضع آمریکا نیست، به طوری که جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه چند روز پیش اعلام کرد هدف ِسیاست آمریکا، سرنگون کردن نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیست بلکه هدف تغییر رویکرد و گرایشات وی است و این موضعی است که ممکن است در تضاد با مواضع بسیاری از کشورهای عربی بویژه کشورهایی باشد که سالها پیش خواستار تغییر کلی نظام سوریه و به قدرت رسیدن برخی شخصیت های مخالف بودند. چنین خواسته هایی مربوط به گذشته است، همه به این باور رسیده اند که تعادل در میدان نبرد به لطف حمایت های روسیه و نقش ایران به نفع نظام سوریه و ادامه حضور آن است.


سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:38:38