ائتلاف پنجگانه پیشنهادی قطر ؛ کابوس آمریکا !

جمعه 2 آذر 1397 - 17:12:17
ائتلاف پنجگانه پیشنهادی قطر ؛ کابوس آمریکا !

تهران - الکوثر : با اجرای طرح اتحاد پنجگانه پیشنهادی قطر متشکل از کشورهای قطر، ایران، ترکیه، عراق و سوریه ، موازنه قوا برهم خورده و نظم نوین جهانی باز سازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قطر اعلام کرد آماده تشکیل اتحاد پنجگانه منطقه ای با مشارکت قطر، ایران، ترکیه، عراق و سوریه است. 
فخری ارنال سرتیپ بازنشسته و استاد دانشگاه و معاون مرکز تحقیقات استراتژیک «ترک آسیا» گفت : اگر طرح اتحاد پنجگانه پیشنهادی قطر متشکل از کشورهای قطر، ایران، ترکیه، عراق و سوریه عملی شود، موازنه قوا برهم خورده و نظم نوین جهانی باز سازی خواهد شد و درس خوبی به آمریکا داده خواهد شد. قطر که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس است مخالفت خود با آمریکا را شروع کرده است. زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی و با مشارکت امارات و بحرین و مصر و اسرائیل تحت حمایت آمریکا و به بهانه مبارزه با تروریسم و پیشگیری از همکاری دوحه با ایران ، قطر را تحریم و محاصره کردند. کشورهای منطقه منابع طبیعی و زیرزمینی غنی نفت و گاز دارند و اتحاد آنها قدرت و اراده آزاد تصمیم گیری را به آنها خواهد بخشید. 
رئیس جمهور عراق نیز در سفر به کشورهای عربی خلیج (فارس) گفت: نیازی به دخالت کشورهای خارج از منطقه در امور منطقه وجود ندارد و کشورهای منطقه با تکیه به ثروت و تجارب غنی و برجسته در امور اداره دولتی می توانند مسائل منطقه ای را حل و امور کشورهای منطقه را اداره و مدیریت و نظم جدیدی را در منطقه حاکم کنند. 
فخری ارن ال سرتیپ بازنشسته افزود: اتحاد پنجگانه ابعاد سیاسی و اقتصادی و انرژی گسترده ای دارد. ایران، عراق و قطر بخش بزرگی از منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارند و باید بر سرنوشت خود مسلط شوند. اتحاد منطقه ای موقعیت و اقتصاد آمریکا را تضعیف خواهد کرد و آن را منزوی خواهد کرد. لبنان و اردن هم می توانند در آینده به این اتحاد پنجگانه بپیوندند. کشورهای منطقه در مسیر «یک کمربند و یک راه » چین قرار دارند. روسیه که دارای منابع غنی انرژی است و چین هم از این اتحادیه و روند منزوی کردن آمریکا حمایت خواهند کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 2 آذر 1397 - 16:25:11