ظريف: ايران به رغم تحريم ها پيشرفت خواهد کرد

دو شنبه 28 آبان 1397 - 22:7:47
ظريف: ايران به رغم تحريم ها پيشرفت خواهد کرد

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه کشورمان گفت، ایران نه تنها از تحریم‌ها اعمال شده از سوی آمریکا عبور خواهد کرد، بلکه پیشرفت هم خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از گاردین، محمد جواد ظریف روز جمعه و پس از دیدار خود با جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در تهران در پاسخ به سوالات خبرنگار روزنامه گاردین گفت: ما به فشار و مقاومت در برابر آن عادت کرده ایم.

وی افزود : تحریم ها همواره آسیب زا هستند و به مردم عادی آسیب می رسانند، اما به ندرت سیاست را تغییر می دهند و این مشکلی است که همواره تحریم های آمریکا با آن مواجه بوده است. این تحریم ها کسی را به میز مذاکره بر نمی گرداند. در حقیقت، این تحریم ها عزم آنها را برای مقاومت، جزم تر می کند. ظریف ادامه داد: ما مطمئنا از این تحریم ها عبور خواهیم کرد. ما نه تنها عبور خواهیم کرد بلکه پیشرفت هم خواهیم کرد. ما تلاش کرده ایم تا تاثیرات این تحریم ها بر مردم را به حداقل برسانیم، اما مردم عادی و اقتصاد تاثیر منفی خواهند پذیرفت.
ظریف در ادامه گفت: هرچند اقدامات ایالات متحده به شدت صادرات را کاهش داده است اما مطمئن هستم که صنعت نفت ایران بازارهای خود را پیدا خواهد کرد... همواره برای نفت بازارهایی وجود دارد و این به شرایط و قیمت آن بستگی دارد و من معتقدم ایران همیشه نفت خواهد فروخت.
ظریف همچنین ادعای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را در این باره که در این تحریم ها برای تامین نیازهای انسان دوستانه مانند غذا و دارو، معافیت قائل شده است به چالش کشید و گفت: آمریکا تحریم های مالی علیه ایران اعمال کرده است. وقتی می خواهید پول جا به جا کنید، بانک از شما نمی پرسد که آیا این پول برای غذا و یا سایر اقلام پرداخت می شود، به همین دلیل است که تحریم ها همواره غذا و دارو را هم هدف قرار می دهند.
ظریف افزود: آمریکا به وعده های خود عمل نمی کند. ما اعتقاد داریم که همه تحریم ها غیرقانونی و بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است، اما آمریکا حتی نسبت به تعهداتی که خود سپرده است صداقت ندارد.
وی افزود: ایران از سرعت کند حرکت اتحادیه اروپا برای کمک به شرکت های اروپایی که مایل به ادامه تجارت با ایران هستند، ناخرسند است. چیزی که مهم است این است که اروپا در این زمینه تعهد سیاسی داده است، اما متأسفانه تاکنون در زمینه عمل به این تعهدات، خیلی کند عمل کرده است.
ظریف افزود: هانت وزیر خارجه انگلیس به من اطمینان داد که انگلستان به توافق هسته ای باور دارد، اما ما نیازمندیم شاهد اقدامی در این زمینه باشیم.
ظریف درباره یمن هم گفت: سالهاست که ایران برای آتش بس تلاش کرده است. این کابوس انسانی نمی تواند ادامه یابد. اگر ائتلاف [ تحت فرماندهی عربستان] بگذارد، تمام یمنی ها آماده هستند که پای میز مذاکره حاضر شوند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید  


دو شنبه 28 آبان 1397 - 22:7:41