مطالعه جدید: تغییرات آب و هوایی می تواند به زندگی در کره زمین پایان دهد

شنبه 26 آبان 1397 - 14:17:12
مطالعه جدید: تغییرات آب و هوایی می تواند به زندگی در کره زمین پایان دهد

تهران- الکوثر: نتایج یک مطالعه گسترده که با همکاری دانشمندان استرالیایی انجام شده است نشان می دهد اثر دومینویی که انقراض برخی از موجودات زنده به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد می کند می تواند در نهایت باعث پایان دادن به زندگی روی سیاره زمین شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  نتایج یک مطالعه گسترده که با همکاری دانشمندان استرالیایی انجام شده است نشان می دهد اثر دومینویی که انقراض برخی از موجودات زنده به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد می کند می تواند در نهایت باعث پایان دادن به زندگی روی سیاره زمین شود.

 محققان می گویند طبق این سناریو، بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی منقرض خواهند شد، البته نه به دلیل تاثیر مستقیم تغییرات آب و هوایی، بلکه به دلیل انقراض موجودات زنده دیگر.

این یک تئوری جدید در مورد انقراض موجودات زنده است.

این تحقیق که در نشریه Scientific Reports منتشر شده است نشان می دهد تغییرات آب و هوایی شدید می تواند موجی از انقراض موجودات زنده وابسته به هم را ایجاد کند.

در این تحقیق که از طریق همکاری محققان ایتالیایی و استرالیایی انجام شده است، ۲۰۰۰ سیاره زمین مجازی ایجاد شده است و ارتباط بین گیاهان و جانوران در آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

این مطالعه نشان می دهد روند انقراض گونه های گیاهی و جانوری مانند یک دومینو عمل خواهد کرد و در نهایت باعث انقراض همه موجودات زنده خواهد شد.

کوری بردشاو (Corey Bradshaw) استاد دانشگاه فلیندرز استرالیا در این خصوص می گوید: "ما در این تحقیق اطلاعات مربوط به گیاهان، جانواران خونسرد و جانوران خونگرم را بررسی کردیم و این اطلاعات را به هم وصل کردیم و این به این معنی است که اطلاعات حیواناتی مانند فیل و پلنگ تا باکتری ها مورد بررسی قرار گرفت."

هزاران موجود زنده در شبکه های غذایی به هم وابسته هستند. برای مثال اگر گرده افشانی یک گل را فقط نوع خاصی از زنبور انجام دهد، در این صورت با انقراض این نوع زنبور، این گل نیز از بین می رود.

پرفسور بردشاو می گوید ارتباط پیچیده ای بین موجودات زنده وجود دارد.

وی می گوید: "اگر شما یک حیوان مهم را در این شبکه از دست دهید آنوقت یک سری انقراض در پی آن شروع می شود. ما در این مطالعه می خواستیم نشان دهیم چقدر بحث انقراض را دست کم گرفته ایم و فقط به عنوان یکی از عواقب عدم تطبیق با تغییرات دمایی به آن نگاه می کنیم."

وندی هاوز (Wendy Hawes) یک بوم شناس ساکن سیدنی که ۲۵ سال در این زمینه تجربه دارد می گوید با این نظریه که ادامه روند گرم شدن کره زمین می تواند به حیات در کره زمین پایان دهد موافق است.

وی می گوید: "چون گیاهان و جانوران ما به شرایط فعلی عادت کرده اند، اگر شرایط آب و هوایی تغییر کند، آن وقت آنها هم باید تغییر کنند تا نیازهای متابولیکی طبیعی آنها برآورده شود."

جس پانجیرس (Jess Panegyres) یکی از فعالان حفظ محیط زیست و گونه های بومی استرالیا می گوید باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از گونه های بومی استرالیا صورت گیرد.

وی می گوید: "یکی از بهترین کارهایی که می توانیم انجام دهیم این است که خانه های این گونه هایی که در حال حاضر داریم را حفظ کنیم تا به آنها بیشترین شانس ممکن را برای تطبیق با تغییرات آب و هوایی بدهیم، و کار دیگری که می توانیم انجام دهیم این است که هر چه سریعتر با تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم."


شنبه 26 آبان 1397 - 13:9:16

دسته بندی :