آیا قذافی به عرصه سیاسی لیبی بازمی گردد؟

پنج شنبه 24 آبان 1397 - 15:52:30
آیا قذافی به عرصه سیاسی لیبی بازمی گردد؟

تهران - الکوثر : احتمال ورود سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی به عرصه سیاسی لیبی، سبب بروز واکنش های متفاوتی در محافل این کشور شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اظهارات مقامات روسی مبنی بر احتمال ورود سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی به فرایند سیاسی لیبی واکنش های متفاوتی را در محافل لیبیایی ها به دنبال داشته است به طوری که برخی از بازگشت و نامزدی وی برای پست ریاست جمهوری لیبی به شرط اینکه از نظر قضایی بی گناهی وی ثابت شود ، استقبال کردند و برخی دیگر درباره این اقدام هشدار دادند و گفتند: «اینکار به نفع لیبی نیست». 
«لیو دینگوف» رئیس گروه تماس روسیه برای حل‌وفصل بحران لیبی از وجود ارتباط میان مسکو و سیف الاسلام قذافی خبر داد و گفت: «سیف الاسلام قذافی دارای اعتبار و جایگاه سیاسی در کشور خود است و به همین علت، از طرف‌های مشارکت کننده در فرایند سیاسی لیبی خواهد بود». 
دینگوف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت:«سیف الاسلام بسیار مثبت است و می توانیم بگوییم یکی از طرف های شرکت کننده در فرایند سیاسی لیبی خواهد بود و علت آن هم ساده است و آن اینکه برخی گروه های مشخص مردمی در این کشور از هر آنچه که مربوط به قذافی و خانواده وی باشد، حمایت می کنند».
این مقام روسی خاطر نشان کرد:«سیف الاسلام بسیار خوش بین است و تیمی دارد که از وی حمایت می‌ کند، اما نباید فراموش کنیم که تحریم‌ هایی علیه او وجود دارد و بدون لغو تحریم ها، معتقد نیستم که مشارکتش قانونی خواهد بود زیرا انتخابات با نظارت سازمان ملل برگزار خواهد شد. من معتقدم که در هر صورت، او به معرفی نامزدی که نماینده وی و نماینده منافع قبایل از جمله قبیله قذافی ها باشد، نیاز دارد.»

وی افزود: روسیه از هیچ فردی که از حمایت کامل ملت لیبی برخوردار نباشد، حمایت نخواهد کرد. 
از یازدهم ژوئن 2017 یعنی زمانیکه گردان های مسلح ابو بکر الصدیق، سیف السلام قذافی را در شهر الزنتان در جنوب غرب طرابلس آزاد کردند ، وی در مکان های عمومی مشاهده نشده است. بر اساس گزارش ها و اظهارات شخصیت های لیبی ، وی در شهر الزنتان به سر می برد و از این شهر خارج نشده است. سیف الاسلام که از زمان سرنگونی معمر القدافی و کشته شدن وی در اکتبر 2011 در الزنتان بازداشت شد ، تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی است. این دیوان از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد وی به علت اتهامات وارده مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی بازداشت شود. 
جمال ابو فرنه رئیس قبیله الفواخر در شهر سلوق در شرق لیبی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: «دمکراسی شامل حال همه مردم لیبی می شود، نظر اکثریت این است که بدون برکنار کردن هیچ کس ، دمکراسی برقرار شود. اگر پسر قذافی تحت تعقیب قضایی نیست، مانعی برای نامزدی وی و ورودش به فرایند سیاسی وجود ندارد». 
همچنین، ابراهیم وردکو رئیس شورای قبایلی التبو گفت :« مطرح کردن سیف الاسلام از سوی برخی قدرت های بزرگ به دلایل سیاسی ، مردود است و اینکه گفته می شود بازگشت وی باعث حل و فصل بحران های لیبی می شود ، به نفع این کشور نیست».

وردکو در ادامه گفت:«برخی می گویند حق سیف الاسلام است که نامزد ریاست جمهوری شود اما پیش از هر چیزی باید بی گناهی وی در محاکم داخلی و خارجی ثابت شود».  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 24 آبان 1397 - 15:51:51