آیا عربستان برای راضی کردن ترامپ به دنبال انحلال اوپک است؟

جمعه 18 آبان 1397 - 13:42:4
آیا عربستان برای راضی کردن ترامپ به دنبال انحلال اوپک است؟

تهران - الکوثر : اندیشکده دولتی عربستان سعودی سرگرم بررسی تاثیرات انحلال احتمالی سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - در بحبوحه فشارهای آمریکا در مورد بهای نفت و همچنین خارج کردن سرمایه ها از عربستان در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف این کشور است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال این مطالعه که توسط مرکز تحقیق و مطالعات نفتی ملک عبدالله انجام می شود بخشی از موضوع کلان بازنگری مقامات ارشد دولتی عربستان در مورد نقش اوپک است.  
با این حال , این روزنامه به نقل از افراد آشنا با این موضوع نوشت این تحقیق منعکس کننده تمایل ریاض به خروج از اوپک در آینده نزدیک نیست. این روزنامه نوشت مقامات دولتی عربستان این تحقیق را تمرینی برای آگاه شدن از واکنش بازار در صورت سقوط بهای نفت در نتیجه منحل شدن اوپک می دانند. بر این اساس, این مقامات تحقیق فوق را یکی از طرح های دارای اولویت قلمداد می کنند. 
یک مشاور ارشد آگاه از این تحقیقات به وال استریت ژورنال گفت: "پادشاهی عربستان می داند که تقاضا برای نفت تا ابد وجود نخواهد داشت... بنابراین لازم است که به دوران پس از اوپک فکر شود... علاوه بر این پیش نویس لایحه نوپک (در کنگره آمریکا با مضمون لغو مصونیت پیگرد اعضای اوپک در رابطه با نقض قوانین تجارت که هدف آن غیر قانونی اعلام کردن اوپک است) هنوز وجود دارد". 
آدام زیمنسکی رئیس مرکز تحقیق و مطالعات نفتی ملک عبدالله به وال استریت ژورنال گفت این تحقیقات بر اساس مطالعه ای است که قبلا انجام شده و به این نتیجه رسیده است که اقدام نکردن اوپک برای ثبات بخشیدن به بازارهای نفت تاثیری منفی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. 
زیمنسکی تاکید کرد این تحقیقات با انتقاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اوپک مرتبط نیست. با این حال این مشاور ارشد تاکید کرد این مطالعه فرصتی را برای بررسی بیانیه های آمریکا ایجاد کرده است.  
وال استریت ژورنال نوشت سخنگوی دولت سعودی و وزارت انرژی این کشور به درخواست رسانه ها برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداده اند. 
ترامپ به تازگی با اشاره به کنترل اوپک بر قیمت های جهانی نفت، از این نهاد انتقاد کرده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین از عربستان خواست تولید نفت خود را افزایش دهد تا به نفت ایران فشار وارد شود و ایران مجبور به ترک بازار شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 آبان 1397 - 13:35:22