آوارگان روهینگیایی از بازگشت به میانمار وحشت دارند

جمعه 18 آبان 1397 - 12:14:58
آوارگان روهینگیایی از بازگشت به میانمار وحشت دارند

تهران - الکوثر : دهها سازمان غیردولتی روز جمعه به طور یکپارچه طرح «بازگشت» به میانمار را که قرار است هفته آینده به منظور بازگرداندن مسلمانان آواره روهینگیا از بنگلادش به اجرا گذاشته شود محکوم و اعلام کردند این طرح، آوارگان روهینگیا را وحشت زده کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مسلمانان روهینگیا از آنچه که سازمان ملل از آن به «نسل کشی» نام برده است، به بنگلادش فرار کردند و اکنون می ترسند که به میانمار بازگردند.
روزنامه «گلوبال نیو لایت آو میانمار» سه‌شنبه اعلام کرده بود به عنوان اولین گروه، بیش از 2260 نفر آواره قرار است از 15 نوامبر مصادف با پنجشنبه آینده بازگردانده شوند و روند بازگشت به صورت 150 نفر در هر روز خواهد بود. 
این روزنامه اطمینان داده بود که توافقی با کشور همسایه بنگلادش، جایی که بیش از 720 هزار آواره روهینگیایی از ماه اوت 2017 به علت خشونت ها علیه آنها به آنجا فرار کردند، حاصل شده است. 
مینت خینگ یک مسئول بلندپایه منطقه ای ایالت راخین، منطقه ای در غرب میانمار جایی که این خشونت ها در آنجا اتفاق افتاد ، جمعه تأیید کرد مقامات از آنها خواسته اند از 15 نوامبر آماده پذیرش این آوارگان باشند.  
وی همچنین شایعاتی را که با هدف بی اعتبار کردن این روند شکل گرفته است محکوم کرد. 
اما 42 امضاکننده نامه ای سرگشاده که روز جمعه منتشر شد، از این طرح بازگشت ابراز نگرانی کردند و گفتند شرایط امنیتی برای بازگشت این آوارگان به کشوری که حس ملی گرایی بودایی در آن بسیار قوی است، فراهم نیست و این بازگشت «خطرناک» است. 
این سازمان های غیردولتی از جمله آکسفام و نجات کودکان که در بنگلادش به این آوارگان کمک می کنند، خاطر نشان کردند: «این آوارگان در جستجوی امنیت از بنگلادش فرار کردند، آنها از اینکه هنگام بازگشت به میانمار چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد وحشت زده هستند و از آنجا که به آنها اطلاع رسانی نمی شود، نگرانند.» 
این سازمان های غیردولتی افزودند آنها به ویژه بیم دارند مجبور شوند به اردوگاه های کثیف و خراب فرستاده شوند که بیش از 120 هزار روهینگیا در ایالت راخین از سال ها پیش در آنجا زندگی می کنند. 
آوارگان روهینگیا می گویند تا زمانی که امنیت و حقوقشان تضمین نشود، حاضر به بازگشت نیستند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 آبان 1397 - 12:8:47

دسته بندی :