تحریم نشست اقتصادی ریاض تیر خلاص بر رویاهای آل سعود

جمعه 27 مهر 1397 - 14:37:10
 تحریم نشست اقتصادی ریاض تیر خلاص بر رویاهای آل سعود

تهران - الکوثر : موج انصراف شرکت‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی و محافل رسانه ای و مطبوعاتی از شرکت در نشست سرمایه‌گذاری عربستان سعودی که قرار است در ریاض برگزار شود، ابعاد گسترده ای یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که به «داووس صحرا» معروف شده و بخشی از تلاش‌های حکومت سعودی برای جذب سرمایه‌های خارجی برای پروژه نمایشی و بلند پروازانه «۲۰۳۰» است، قرار است روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان) در شهر ریاض برگزار شود.

تحریم نشست ریاض واکنشی به مفقود شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، بوده است. با مروری بر اقدامات رژیم آل سعود می توان به حقایقی جدید درباره ماهیت تروریستی چنین رژیمی دست یافت. روزنامه لبنانی "الاخبار" در گزارشی تحت عنوان "جمال عبدالناصر تا جمال خاشقجی"؛ با مروری بر طرح های ترور آل سعود برای مخالفان به افشای ابعاد جدیدی از سیاست تروریستی آل سعود پرداخت. این بررسی نشان داده است سعودی‌ها در ترور و سربه نیست کردن مخالفانشان زبان زد عام و خاص هستند. چه شخصیتی چون جمال عبدالناصر بر فراز آسمان باشد چه یک نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری، اگرچه رژیم سعودی در توطئه ترور خود علیه جمال عبدالناصر از طریق بمب گذاری ناکام ماند اما رفتار سعودی نشان میدهد که خشونت و ترور ماهیت این رژیم را تشکیل می دهد. توطئه ترور جمال عبدالناصر توسط آل سعود  قرار بود در روز هفت مارس 1958 هنگام سفر وی به سوریه، صورت بگیرد که افشای آن پیش از انجام توطئه آبرویی را برای سعودی‌ها در جهان عرب باقی نگذاشت. 

در این میان یکی از اقدامات آل سعود که توسط محمد بن سلمان صورت گرفت و شگفتی و در عین حال نگرانی جامعه جهانی را از نخست وزیر ربایی آل سعود در پی داشت ، حبس سعد حریری نخست‌ وزیر لبنان و وادار کردن وی به قرائت استعفانامه خود در مقابل دوربین شبکه العربیه بود. آنچه تا کنون در رسانه‌ها در خصوص این رسوایی منتشر شده نشان می‌دهد اگر موضعگیری قاطع و یکپارچه لبنانی ها به رهبری حزب الله لبنان علیه مداخله جویی و نخست وزیر ربایی عربستان و نیز وساطت فرانسوی ها برای آزادی سعد حریری نبود، شاید سرنوشت او با سرنوشت خاشقجی تفاوتی نداشت. افشای ابعاد مفقود شدن و مرگ احتمالی جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار منتقد سعودی ، پیامدهای سنگینی برای خاندان حاکم بر عربستان در پی داشته و می‌توان گفت اولین پیامد سیاسی این ماجرا خدشه دار شدن  وجهه بین‌المللی عربستان و بویژه ولیعهد این کشور است که طراح این توطئه بوده است که می تواند برکناری و یا تضعیف موقعیت وی را درپی داشته باشد. 

محمد بن سلمان با خطاهای خود عملا خاندان حاکم سعودی را با چالش‌های سخت تری روبه رو کرده است. چالش‌هایی که حالا در مسئله خاشقجی می‌تواند زمینه‌ساز یک باج‌گیری دیگر از عربستان سعودی را فراهم کند. البته بن سلمان همیشه آماده کشیدن چک های سنگین از جمله همراهی با "معامله قرن" برای پوشاندن بحران‌هایی است که این کشور با آن روبه رو است،  اما شاید این بار کشیدن چک به گرفتن ولیعهدی جوانک سعودی ختم شود. 

نکته بعدی ایجاد بحران بی‌سابقه در روابط عربستان و غرب است البته در صورتی که تحریم‌های نفتی در اوایل دهه هفتاد قرن گذشته را مستثنی بدانیم این بحران بوضوح در اظهارات و مواضع غرب علیه عربستان مشاهده می شود. تحریم نشست ریاض مقدمه‌ای برای برداشتن گام‌های دیگری است که چه ‌بسا برای عربستان سعودی و اقتصاد آن ، در سایه تهدیدها به اعمال تحریم‌های اقتصادی و فعال سازی قانون «جاستا» برای اخذ غرامت‌هایی برای قربانیان حملات 11 سپتامبر2001 ضربه‌ای دردناکتر باشد.

عربستان سعودی امیدهای بلند بالایی به این نشست برای جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی در پروژه‌ای است که برای احداث آن در منطقه ساحلی «نئوم» در دریای سرخ طرح‌ریزی می‌کند و همچنین طرح‌هایی در دیگر مناطق در چارچوب چشم‌انداز «2030» داشت که اساس آن ، متنوع کردن منابع درآمد زا و تبدیل عربستان سعودی به پایگاه بزرگ سرمایه‌گذاری بین‌المللی بوده است. تصویر عربستان سعودی به‌عنوان جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری خارجی ، بعد از اقدام بن‌سلمان در بازداشت 350 تن از بارزترین تجارسعودی و برخی شاهزاده‌های سرشناس مثل «ولید بن‌طلال» به ‌بهانه مبارزه با فساد ضربه شدیدی خورد و عملیات توطئه آمیز علیه جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار در کنسولگری سعودی در ترکیه به منزله  تیر خلاص به این رویا بلند پروازانه بوده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 27 مهر 1397 - 13:56:6