ورود سازمان ملل به ماجرای خاشقجی

پنج شنبه 26 مهر 1397 - 15:49:42
ورود سازمان ملل به ماجرای خاشقجی

تهران- الکوثر: «گروه رسیدگی به ناپدید شدن اجباری در سازمان ملل» اعلام کرد در تدابیری فوری رایزنی هایی را با مقامات عربستان آغاز کرده و نسخه ای از فعالیتش را به مقامات ترکیه تحویل داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد گروه رسیدگی به ناپدید شدن اجباری در سازمان ملل متحد درخواست این سازمان را برای رسیدگی به پرونده جمال خاشقجی پذیرفته است. 

«کریستوف دالوار»، دبیر کل سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز در این باره گفت:  هدف اصلی ما دستیابی به اخبار تفصیلی از سرنوشت جمال خاشقجی است. مشخص است برای پنهان نگه داشتن واقعیت های این قضیه، تلاش می شود و در این زمینه استفاده از جایگاه سازمان ملل متحد برای یافتن پاسخ های ویژه از عربستان بسیار حیاتی است.

در چنین شرایطی و در چارچوب ضوابط بین المللی و مبانی حقوقی، عربستان می بایست پاسخگوی سئوالات گروه رسیدگی به ناپدید شدن اجباری سازمان ملل متحد باشد. جامعه بین الملل خواستار روشنگری و پاسخ صریح «ریاض» در این رابطه است.

دراین حال، «مجتهد»، افشاگر اسرار پشت پرده آل سعود تاکید کرد، نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی آنقدر واضح است که تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر این قضیه بی نتیجه خواهد ماند. 

مجتهد درصفحه توییترش نوشت: هر چقدر برای سرپوش گذاشتن بر کار‌های بن سلمان و معرفی افراد دیگر به عنوان قربانی تلاش شود، نقش وی در ترور خاشقجی علنی ترخواهد شد.

ورود سازمان ملل به ماجرای خاشقجی واکنشی به تحرکات آمریکا و عربستان جهت سرپوش گذاشتن بر نقش آنان در این رسوایی است و این تحرکات با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عربستان و ترکیه  و دیدار با مقامات دوکشور ابعاد گسترده تر و در عین حال پیچیده تری به خود گرفته است.

به نظر می‌رسد در این مقطع عربستان به دنبال این است که موضوع خاشقجی را با یک زد و بند سیاسی همانند بحران سعد حریری‌ و بحران‌های دیگر کشورش به ویژه کشتار مردم بی‌دفاع یمن، لاپوشانی و مدیریت کند. عربستان در حال حاضر به حمایت آمریکا برای این منظور نیازمند است و ترامپ‌ با آگاهی از این نیاز، مطالبات بیشتری در زمینه مالی از این کشور دارد. 

در زمره مطالبات آمریکا از سعودی‌ها افزایش تولید نفت عربستان با هدف تأثیرگذاری‌ بر بازار و ارزان کردن بهای نفت است که افزایش نرخ آن باعث ایجاد مشکلات جدی برای اقتصاد آمریکا شده و نارضایتی‌ مردم را در پی داشته است.

درچارچوب این زد وبندهای سیاسی مطبوعات آمریکایی از پرداخت پول از جانب رژیم آل سعود به آمریکا در جریان سفر مایک پمپئو به عربستان خبر داده اند. نیویورک تایمز اعلام کرد که همزمان با ورود پمپئو به ریاض، عربستان سعودی۱۰۰ میلیون دلار به آمریکا پرداخت کرد. 

پمپئو به عربستان سعودی سفر کرد تا با رهبران سعودی در مورد سرنوشت یکی از منتقدان رسانه ای سعودی گفتگو کند که پرداخت پول در چنین شرایطی در چارچوب دیپلماسی پول میان عربستان و آمریکا و پیشبرد سیاست های پنهانکارانه آنان در منطقه قابل ارزیابی است.


پنج شنبه 26 مهر 1397 - 14:49:56