انتشار تصاویر تردد فرمانده عملیات قتل خاشقجی

پنج شنبه 26 مهر 1397 - 13:45:51
انتشار تصاویر تردد فرمانده عملیات قتل خاشقجی

تهران- الکوثر: شبکه الجزیره تصاویر اختصاصی از تردد فرمانده عملیات قتل خاشقجی را که از افسران تیم حفاظت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است، پخش کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ماهر عبدالعزیز المطرب افسر سعودی است که فرماندهی گروهی را برعهده داشت که مقامات امنیتی ترکیه آن را عامل قتل خاشقجی می‌دانند. نخستین تصویر دوربین‌های امنیتی از المطرب در صبح روز ناپدید شدن جمال خاشقجی نشان می‌دهد او در ساعت نه و پنجاه و پنج دقیقه روز دوم اکتبر، پیش از دیگر اعضای تیم سعودی وارد ساختمان کنسولگری می‌شود.
تصویر دوم، المطرب را در بیرون خانه کنسول سعودی در ساعت چهار و پنجاه و سه دقیقه عصر همان روز نشان می‌دهد. بر اساس تصویر سوم، المطرب و دیگر اعضای تیم او ساعت پنج و پانزده دقیقه عصر آن روز، هتل نزدیک کنسولگری را ترک می‌کنند. در حالی که برای چند روز اقامت، اتاق رزرو کرده بودند. این تصویر نشان می‌دهد المطرب، چمدان بزرگی را همراه خود حمل می‌کند.
چهارمین تصویر، ورود المطرب و اعضای تیم او را به فرودگاه بین المللی استانبول در ساعت شش عصر نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات فرودگاه استانبول، المطرب و تیم او ساعت سه و نیم سحرگاه دوم اکتبر وارد این فرودگاه شدند. هواپیمای خصوصی متعلق به شرکت «اسکای پرایم اوویشن» (Sky Prime Aviation) ساعت شش و پانزده دقیقه همان روز، فرودگاه استانبول را ترک کرده است.
گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: این سناریو تبلیغ می‌شود که قاتلان خودسر عامل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول هستند. اعلام شد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، تحقیقات داخلی را در این باره آغاز کرده است. این در حالی است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید کرد افراد مظنون به دست داشتن در قتل خاشقجی با محمد بن سلمان در ارتباط هستند. از جمله این افراد ماهر عبدالعزیز المطرب است که نیویورک تایمز تاکید کرد یکی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان است که در بسیاری از سفرها، او را همراهی کرده است. این تصاویر تردیدی باقی نمی‌گذارد که المطرب از جمله افراد نزدیک به ولیعهد سعودی است که بر اساس تصاویر فرودگاه استانبول، در قتل خاشقجی دست داشته است؛ بنابراین این سناریو که خاشقجی بدون موافقت محمد بن سلمان به قتل رسیده است، پذیرفتنی نیست.

پایگاه اینترنتی میدل ایست آی تاکید کرد المطرب مسئول هماهنگی این عملیات بوده است. به نوشته میدل ایست آی، در بین هفت افسر امنیتی سعودی که در عملیات قتل خاشقجی دست داشتند، المطرب بالاترین درجه را دارد. سند وزارت کشور عربستان نشان می‌دهد المطرب مهندس ارتباطات و همراه امنیتی محمد بن سلمان است. ماهر عبدالعزیز المطرب بود که دو هواپیما را برای انتقال دو تیم قتل خاشقجی، اجاره کرد. المطرب در زمان ورود به استانبول از گذرنامه دیپلماتیک استفاده کرده است.

درهمین ارتباط بخوانید:

طراح عملیات خاشقجی چه کسی بوده است؟

دکتر دیروز و قاتل امروز ؛ قصاب «جمال خاشقجی» کیست؟

سازمان سیا قاتل خاشقجی را چه کسی می داند؟

اطلاعات درز کرده از دادستانی ترکیه درباره قتل خاشقجی چه می گویند؟

جزئیات اسناد صوتی شکنجه خاشقجی منتشر شد

رسانه های ترکیه: تکه تکه کردن خاشقجی قبل از مردن او آغاز شد!

قاتل اصلی خاشقچی به روایت الجزیره

نیویورک تایمز: تمام مظنونین شناسایی شده در پرونده خاشقچی، با بن‌سلمان مرتبط هستند

خاشقجی در آخرین مقاله‌اش چه نوشت؟

پرونده خاشقچی در مسیر پیچیدگی ؛ مرگ مشکوک یکی از 15 مظنون در تصادف خودرو

 

المطرب از زمان ورود تیم سعودی به خاک ترکیه تا زمان خروج از آن، نوزده تماس تلفنی با مسئولان سعودی داشته که چهار تماس تلفنی با منشی خصوصی ولیعهد سعودی بوده است. بر اساس این اطلاعات، نفی کردن ارتباط عاملان این قتل با محمد بن سلمان تقریبا غیرممکن می‌شود. نیویورک تایمز به همین علت به این نتیجه می‌رسد که تبرئه ولیعهد سعودی از خون خاشقجی، دشوار و غیرقابل قبول است.


پنج شنبه 26 مهر 1397 - 13:33:12