عبدالباری عطوان: قرارداد سه جانبه برای بستن پرونده ترور خاشقجی

سه شنبه 24 مهر 1397 - 12:34:15
عبدالباری عطوان: قرارداد سه جانبه برای بستن پرونده ترور خاشقجی

تهران- الکوثر: سردبیر ­روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت آمریکا، ترکیه و عربستان در معامله ای سه جانبه قصد دارند پرونده ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستان را در کنسولگری این کشور در استانبول ببندند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان نوشت  وقتی دونالد ترامپ اعلام می کند احتمالا ”عناصر خودسر“ در قتل جمال خاشقجی نقش داشته اند و ملک سلمان شاه سعودی قاطعانه در گفتگو با ترامپ تاکید می کند از هیچ چیز خبر ندارد، این به معنای آغاز جستجو برای گوسفند قربانی است تا این جنایت به او چسبانده شود و حاکی از آن است که توافق سه گانه آمریکا و ترکیه و عربستان برای بستن دائمی این پرونده آغاز شده است.
دستور  ملک سلمان براي اجراي تحقیق داخلی درباره اين جنايت به منزله ”اعتراف“ به دست داشتن عناصر سعودی در آن و عقب نشینی از همه مواضع قبلی است.

انتشار خبر رويترز درباره فايل صوتي مقامات امنيتي ترکيه که مرگ خاشقچي را ثابت مي کند و ارسال آن براي آمريکا و عربستان نقطه عطف اين ماجراست.

سلمان بن عبدالعزیز وقتی قاطعانه به رئیس جمهور آمریکا مي گويد  از هیچ چیز خبر ندارد راست گفته است زيرا حاکم کنونی عربستان محمد بن سلمان ولیعهد است و انگشت های اتهام به سمت او و اطرافیانش نشانه رفته اند. چه کسی درون دستگاه های امنیتی جرات دارد جنایتی این چنین را در کنسولگری عربستان مرتکب شود و یک روزنامه نگار مشهور را بکشد و هواپیماهای اختصاصی را به همراه گروه پانزده نفره از نیروهای امنیتی (به استانبول) اعزام کند، غیر از بالاترین مسئول و تصمیم گیرنده نخست عربستان در حال حاضر؟ کسی که تصمیم حمله به یمن را می گیرد در ترور روزنامه نگاری که به خاندان حکومتی وابسته بوده و سپس جدا شده است تردید نمی کند.
دخالت ملک سلمان یا به عبارت بهتر، دخالت به نام او وقتی که عربستان وارد بحران دشواری می شود اقدامی معمول است. وقتی عربستان و ولیعهد آن به حمایت از معامله قرن و یهودی سازی قدس اشغالی به عنوان رکن اصلی آن متهم شدند، شاه سعودی بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد کشورش به طرح عربی و ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس پایبند است و فقط چیزهایی را می پذیرد که فلسطینیها بپذیرند. اکنون هم همان سناریو در حال تکرار است.
حالا سوالی که مطرح می شود این است که گوسفند قربانی که قرار است برای دور کردن سرزنش از شاه و ولیعهد و مسئولان رده بالای سعودی قربانی شود کیست؟ و چه بهایی قرار است به ترکیه و آمریکا در برابر کمک به ”لاپوشانی“ این جنایت و بستن پرونده آن داده شود؟
برای پاسخ به این سوال باید به حادثه لاکربی و معامله برای نجات معمر قذافی رجوع کنیم  که هم او را نجات داد و هم  تحریم همه جانبه را از لیبی برداشت. جالب اینجاست که عربستان سعودی و بندر بن سلطان سفیر وقت ریاض در واشنگتن از بارزترین طراحان این معامله در آن زمان بودند.
خودم شخصا با عبدالباسط المقرحی، متهم اصلی یا به عبارت بهتر، گوسفند قربانی این معامله دیدار کردم. او از عناصر امنیتی لیبی بود که به اتهام جاسازی بمب در چمدان و منفجر کردن هواپیمای ”پان آم“ در آسمان اسکاتلند که سیصد نفر قربانی آن شدند، به حبس ابد محکوم شد. المقرحی که از من خواست برای ملاقاتش به زندان گلاسگو بروم تاکید کرد به هیچ وجه نقشی در این جنایت نداشته است. او گفت که از سرطان پروستات رنج می برد و تمام بدنش درگیر آن شده بود و چند ماه بیشتر زنده نبود، جوری گریه می کرد که مانندش را در عمرم نه دیده و نه شنیده ام.
المقرحی به من گفت شجاعت اعتراف به ارتکاب جنایت را دارد چون چیزی برای از دست دادن ندارد و چیزی به مرگش نمانده است اما تاکید کرد از او به عنوان قربانی برای نجات سایرین استفاده شده است. چند هفته بعد هم عبدالرحمن شلقم وزیر خارجه اسبق لیبی که همکلاسی سابق من و هنوز زنده است تاکید کرد لیبی هیچ نقشی در ماجرای لاکربی نداشت اما حدود سه میلیارد دلار غرامت به آمریکا پرداخت کرد تا به تحریم ها پایان دهد.
برای سومین بار می گوییم معامله ها بر اصول حقوق بشر مقدم هستند به ویژه درباره کسی مانند ترامپ که به چیزی غیر از پول باور ندارد و غیر از باج خواهی از عربستان و کشورهای خلیج (فارس) و غارت میلیاردی آنان کاری بلد نیست. در تاریخ آمریکا سابقه ندارد یک رئیس جمهور اینچنین وقیحانه باج خواهی کند و به این کشورها (عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس) ظرف چند روز چهار بار بگوید بدون حمایت آمریکا بیش از دو هفته دوام نخواهند آورد و خطرناکتر اینکه خاطرنشان کند بدون حمایت آمریکا ایران ظرف دوازده دقیقه عربستان را اشغال خواهد کرد.
نمی دانیم ترامپ در ازای بیرون بردن عربستان از این بحران با کمترین ضرر و زیان، چه مبلغی می گیرد اما پیش بینی می کنیم این مبلغ بیش از صدها میلیارد دلار باشد و احتمالا مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که امروز به سمت ریاض حرکت کرد ”صورتحسابی“ را که شامل جزئیات این مبلغ است با خود به عربستان می برد.
خدا خاشقجی را زنده یا مرده رحمت کند. احتمالا عناوین روزنامه ها در روزهای آینده به کشف جسد او و چگونگی کشته شدنش در کنسولگری عربستان مربوط خواهد شد.


سه شنبه 24 مهر 1397 - 12:28:37