حمایت اتحادیه عرب از عربستان در پرونده «خاشقچی»

دو شنبه 23 مهر 1397 - 14:59:35
حمایت اتحادیه عرب از عربستان در پرونده «خاشقچی»

تهران- الکوثر: اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای با هر گونه اعمال مجازات علیه عربستان سعودی یا تهدید این کشور در ارتباط با پرونده جمال خاشقچی مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  اتحادیه عرب در بیانیه‌ای در خصوص موضوع ناپدید شدن جمال خاشقچی و تهدیدات علیه عربستان سعودی، با هر گونه تحریم عربستان مخالفت کرد.

اتحادیه عرب اعلام کرد «در چارچوب روابط بین کشورها هر گونه اشاره تلویحی برای استفاده از مجازات اقتصادی به عنوان یک سیاست یا ابزار تحقق اهداف سیاسی و یکجانبه، کاملا مردود است».

مخالفت قاطع اتحادیه عرب با هرگونه تحریمی‌ علیه عربستان در حالی است که عربستان و سه کشور عربی دیگر از پنجم ژوئن 2017 قطر را محاصره و تحریم کرده‌اند اما اتحادیه عرب، مخالفتی با این موضوع نکرده است.  

در بیانیه اتحادیه عرب در خصوص مسئله ربوده شدن خاشقچی نیز آمده است که مسئولان سعودی همکاری خود در خصوص اجرای تحقیقات در این باره را اعلام کرده‌اند و لذا تهدیدات علیه عربستان یا اعمال فشار بر این کشور جایز نیست.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، اتحادیه عرب همچنین تأکید کرد که تمایل دارد در دوره آینده حقیقت ماجرای خاشقچی فاش شود و جلوی هر گونه تشدید تنش‌ها و تأثیرگذاری آن بر امنیت و ثبات منطقه خواه در سطح سیاسی یا اقتصادی گرفته شود.

ریاض از دو هفته پیش متهم به ربودن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی معارض مقیم آمریکا و قتل آن ست. 

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که جمال خاشقچی دوم اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده و دیگر دیده نشده که از آنجا خارج شود. مقامات کنسولگری می‌گویند او از ساختمان خارج شده و از سرنوشت او اطلاعی ندارند اما روزنامه ینی‌شفق ترکیه نوشته که مقامات امنیتی این کشور ادله محکمه‌پسندی دارند مبنی بر اینکه خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه‌تکه شده است. 

وزیران خارجه تروئیکای اروپایی روز یکشنبه (دیروز) با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند.

وزرای این سه کشور با بیان اینکه پرونده خاشقچی را با «نهایت جدیت» دنبال می‌کنند، نوشته‌اند: «ما تلاش‌های مشترک سعودی-ترکی در این ارتباط را تشویق کرده و از حکومت سعودی انتظار داریم پاسخی کامل و دقیق ارائه کند. ما این پیام را مستقیما به مقام‌های سعودی منتقل کرده‌ایم.»

برخی کشورهای اروپایی نیز به صورت تلویحی به تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی در صورت ثابت شدن نقش این کشور در قتل خاشقچی اشاره‌ کرده‌اند.


دو شنبه 23 مهر 1397 - 13:33:50