استاد تاریخ اسلام تشریح کرد:

معنای صحیح «تقیه» در تشیع چیست؟

چهار شنبه 18 مهر 1397 - 14:5:46
معنای صحیح «تقیه» در تشیع چیست؟

تهران- الکوثر: استاد تاریخ اسلام تاکید کرد تقیه در معنای واقعی آن به هیچ وجه به معنای تسلیم شدن در برابر ظلم و ترک تکلیف شرعی نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر درباره مفهوم «تقیه» نزد مسلمانان شیعه گفت: «تقیه» در ظاهر ممکن است این گونه به نظر برسد که به معنای نوعی تسلیم شدن در برابر ظالم و خروج از صحنه سیاسی و باز گذاشتن میدان برای ظالمان است. چنین کاری نوعی کمک به گسترش ظلم است.

این استاد تاریخ اسلام افزود: گاهی تقیه به این معنا است که در ظاهر برخلاف آنچه که به آن باور داری رفتار کنی و گاهی نیز به نحوه رفتار با حاکمیت ظالم مربوط می شود. ما احادیث مربوط به تقیه که از اهل بیت علیهم السلام روایت شده اند را احادیث جعلی و ساختگی و دروغین نمی دانیم بلکه معتقدیم در درک این احادیث انحراف روی داده است.

استاد اسد قصیر افزود: برخی ها «تقیه» را به معنای دست کشیدن از تکلیف شرعی تفسیر می کنند و فکر می کنند با تقیه کردن، مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر که تکلیفی شرعی است از گردن آنها ساقط می شود. این افراد فکر می کنند تقیه به این معنا است که خانه نشین شویم و به مسائل مسلمانان توجه و کاری نداشته باشیم. این برداشت، اشتباه و ناشی از انحراف در درک متون اسلامی است. اما کسی که باطن «تقیه» را متوجه شده است می داند تقیه به معنای ساکت ماندن موقت به منظور ایفای نقشی مهم تر و بزرگتر در مرحله بعدی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 18 مهر 1397 - 14:3:37