آیا تعریف مشترکی از تروریسم وجود دارد؟

دو شنبه 16 مهر 1397 - 16:56:51
آیا تعریف مشترکی از تروریسم وجود دارد؟

تهران- الکوثر: استاد علوم اسلامی با اشاره به این که تعریف مشترکی از تروریسم وجود ندارد تاکید کرد نمی توان تلاش ملت ها برای خارج شدن از زیر سایه ظلم با توسل به زور را تروریسم در معنای منفی آن دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید مرتضی السندی در برنامه «امه واحده» شبکه جهانی الکوثر درباره معنای واقعی تروریسم گفت: تعریف مشترکی از واژه تروریسم که در عربی به آن «إرهاب» گفته می شود وجود ندارد و هر طرفی تلاش می کند تروریسم را به گونه ای تفسیر کند که با شرایط خودش سازگاری داشته باشد. به همین علت است که می بینیم قدرت های استکبار جهانی جنبش های مقاومت در جهان اسلام را سازمان های تروریستی می نامند. رژیم های طاغوتی و ظالم که ملت هایشان را سرکوب می کنند نیز گروه های آزادیبخش را سازمان های تروریستی معرفی می کنند.

این استاد حوزه افزود: اصل واژه تروریسم یا «إرهاب» به معنای ایجاد وحشت در دل دیگران است که ممکن است به معنای ایجاد وحشت در دل مردم بی گناه و یا ایجاد وحشت در دل دشمن باشد. ایجاد وحشت در دل دشمن کار درستی است و در قرآن نیز آمده است «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ و... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» که «إرهاب» در اینجا به معنای وحشت ایجاد کردن در دل دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان است. اما قدرتهای استکبار جهانی هنگامی که خواستند با گروه های آزادیبخش و گروه های مقاومت در جهان اسلام بجنگند این گروه ها را به عنوان سازمان های تروریستی معرفی کردند.

السندی افزود: در واقع در اسلام ما «توسل مشروع به زور» و «توسل نامشروع به زور» داریم. توسل مشروع به زور زمانی است که ملت های تحت ستم برای خارج شدن از زیر بار ظلم حاکمان ظالم و طاغوت ها و مجرمان، به زور متوسل می شوند. این ملت ها با سخن گفتن و عریضه دادن و تظاهرات کردن نمی توانند سایه ظلم را از سر خود کوتاه کنند. اینجاست که ملت ها به زور متوسل می شوند تا به ضرر و زیان و ظلم و تروریسم حکام پایان دهند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 16 مهر 1397 - 16:56:20