تخلیه سلاح های سنگین از بیشتر مناطق ادلب

یک شنبه 15 مهر 1397 - 11:4:50
تخلیه سلاح های سنگین از بیشتر مناطق ادلب

دمشق- الکوثر: در چارچوب توافق ترکیه و روسیه، سلاح های سنگین از دو سوم مناطق تحت کنترل گروه های شورشی و تروریستی در استان ادلب تخلیه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ترکیه در نشست گسترده‌ای با گروه‌های شورشی سوری آنها را در جریان بندهای توافق با روسیه درباره منطقه عاری از سلاح در سوریه گذاشت. دولت ترکیه محدوده منطقه عاری از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین را در داخل مناطق تحت سیطره شورشیان سوری مشخص کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که توافق آنکارا و مسکو درباره‌ این منطقه به روش روسیه اجرا می‌شود.

استقرار واحدهای گشتی روسیه و ترکیه در منطقه عاری از سلاح مهم‌ترین بند این توافق است. منطقه مذکور شامل مرزهای لاذقیه، شهرک جسرالشغور، سهل الغاب، خان شیخون، سراقب، کفرزیتا، اللطامنه، مورک، بخش‌های وسیعی از جبل الزاویه، جبل شحشبو، معره النعمان، داره عزه و غرب استان حلب و مناطق دیگر است.

به رغم این که بند مربوط به راه‌های ترانزیت و بازگشایی آن در نشست ترکیه با شورشیان بررسی نشد اما قرار است این مسیرها تحت نظارت مشترک روسیه و ترکیه باشند و با هماهنگی دو کشور امنیت آن تامین شود.

بعد از این که ترکیه شورشیان را در جریان این توافق گذاشت می‌توان گفت که شورشیان سوریه کنترل دو سوم مساحت مناطق خود در ادلب و اطراف آن را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، گروه جیش العزه از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد به این مساله که منطقه عاری از سلاح در جانب شورشیان باشد، اعتراض و با استقرار واحدهای گشتی روسیه در تمامی مناطق تحت سیطره شورشیان مخالفت کرد.

این گروه بازگشایی مسیرهای ترانزیت را به آزادی بازداشت‌شدگان در زندان‌های نظام سوریه مشروط کرد.

همچنین ابو محمود الفلسطینی از مبلغان عضو گروه تحریرالشام جزییاتی را در مورد موضع اعلام نشده این گروه در خصوص توافق روسیه و ترکیه و مذاکرات جاری درباره آن اعلام کرد.

وی از رهبرانی در گروه حراس الدین که با القاعده بیعت کرده‌اند، به شدت انتقاد کرد و خطاب به آنان گفت گروه تحریرالشام سلاح خود را تحویل نداده و از ادلب عقب‌نشینی نکرده است. وی از این رهبران خواست تصمیم‌گیری را به عهده صاحبان اصلی بگذارند.

الفلسطینی گفت: ما نباید به دست روس‌ها بهانه بدهیم که سناریوی موصل و رقه در ادلب را تکرار کنند. مشکل در مخالفت با توافق نیست، بلکه در چگونگی شکست این توافق است. راه‌حل برای ما این نیست که با ترکیه مقابله کنیم اما نباید به دست روس‌ها و نظام سوریه بهانه حمله به ادلب را بدهیم.

براساس توافق اخیر روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه عاری از سلاح، باید سلاح های سنگین از این منطقه تا قبل از دهم اکتبر خارج شود.

از سوی دیگر، ناجی مصطفی، سخنگوی جبهه ملی آزادیبخش (از گروه های مورد حمایت ترکیه) که جزء مهم‌ترین گروه‌های شورشی در ادلب است اعلام کرد سلاح‌های سنگین را از منطقه عاری از سلاح خارج کرده است.

مسکو و آنکارا ۱۷ سپتامبر با ایجاد منطقه عاری از سلاح توافق کردند این توافق باعث شد نظام سوریه به استان ادلب و مناطق اطراف آن حمله نکند. جبهه ملی آزادسازی پیش‌تر به صورت ضمنی از این توافق استقبال کرده بود اما گروه هیئت تحریرالشام هنوز موضع رسمی درباره این توافق اتخاذ نکرده است. گروه حراس الدین نیز پیشتر مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 مهر 1397 - 10:22:26