پوتین و مودی دخالت خارجی در امور سوریه را رد کردند

شنبه 14 مهر 1397 - 13:50:45
پوتین و مودی دخالت خارجی در امور سوریه را رد کردند

تهران- الکوثر: رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر هند خواستار حمایت از گفت‌وگوی داخلی سوری شده و مداخله خارجی در امور سیاسی سوریه را غیرقابل قبول دانستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پس از رایزنی در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند، این رهبران معتقدند مداخله خارجی در روند گفت‌وگوی سیاسی سوریه غیرقابل پذیرش است.  

در این بیانیه همچنین آمده است: ما از تمامی طرفین ذی‌نفع می‌خواهیم تا به صورت فعال در ایجاد یک کشور سوریه مسالمت‌آمیز، باثبات و دارای حاکمیت ملی تلاش کرده و از گفت‌وگوهای بین سوری بدون پیش شرط و مداخله خارجی حمایت به عمل آورند.

روسیه و هند همچنین بار دیگر به حل مساله سوریه از طریق روند سیاسی جامع به ریاست و اقدام سوری‌ها تاکید کردند؛ امری که به گفته آنها به حفظ حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی این کشور طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد منجر می‌شود. طرفین همچنین بار دیگر بر حمایت از روند ژنو تحت نظر سازمان ملل و روند آستانه تاکید و خاطرنشان کردند که این دو فرایند یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

علاوه بر این، مسکو و دهلی‌نو خواستار افزایش حمایت‌ها از تامین کمک‌های انسان‌دوستانه برای دمشق با هدف پایان دادن به درد و رنج مردم سوریه در اولین فرصت ممکن شدند و بر ضرورت تضمین بازسازی اولیه این کشور و بازگشت آوارگان داخلی و خارجی به خانه‌هایشان تاکید کردند.

آنها در بیانیه‌ای همچنین بر عزم کشورهایشان در حمایت از تلاش‌ها برای تقویت نقش معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نابودی این سلاح‌ها و منع سیاسی کردن فعالیت‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی تاکید کردند.

طرف هندی همچنین از تکمیل نابودی زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی سوریه قبل از موعد تعیین شده و ایفای نقش روسیه در این باره تقدیر کرد و آن را در ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های شیمیایی سهیم دانست.


شنبه 14 مهر 1397 - 12:10:4