حمایت مجدد وزیر امور خارجه عراق از ایران برابر تحریمها

سه شنبه 10 مهر 1397 - 12:40:38
حمایت مجدد وزیر امور خارجه عراق از ایران برابر تحریمها

تهران - الکوثر : ابراهیم الجعفری در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد عراق در محاصره و تحریم علیه هیچ کشوری مشارکت نمی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت:«ایران به لحاظ جغرافیایی همسایه ماست و ما هزار و چهارصد کیلومتر با آنها مرز مشترک داریم و به لحاظ تاریخ و وضعیت اجتماعی و بسیاری امور دیگر با همدیگر مشترک هستیم و ما این اشتراکات را حفظ می کنیم و این مساله نشانه تمدن است. درباره آمریکا باید بگویم که آمریکا در مقطعی مشخص در کنار ما قرار گرفت از این رو ما با آمریکا به اندازه ای که آنها منافع ما را در نظر بگیرند و ما نیز منافع آن ها را در نظر داشته باشیم همکاری می کنیم به گونه ای که نه آنها در امور ما مداخله کنند و نه ما در امور آنها مداخله می کنیم. هرگاه روابط میان دو کشور خراب شود ما تلاش نمی کنیم که از این کشور یا آن کشور حمایت کنیم ما به دنبال خواست این کشور یا آن کشور نمی رویم بلکه اراده و خواست خودمان را داریم.» 

جعفری با رد تحریمهای یکجانبه علیه کشورها تاکید کرد :« عراق واقعیت های جغرافیایی با کشورهای همسایه را رعایت می کند و خود را از دخالت در حاکمیت کشورهای همسایه بر کنار می دارد و از فراهم آوردن فضایی که می تواند کل منطقه را ویران کند اجتناب می ورزد. عراق یک کشور مبتنی بر قانون اساسی است دارای پارلمان است و تصمیم ها بر اساس یک سری قواعد اتخاذ می شود. قوانین و مقررات ما در پارلمان وضع می شود و وظیفه اجرای آن بر قوه مجریه است. با این همه ما در محاصره کشورها -چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم- مشارکت نمی کنیم. عراق خود در دهه نود قرن گذشته از مساله محاصره رنج برده است و به خوبی می دانیم که محاصره یعنی چه. محاصره که حاکم را تضعیف نمی کند. حاکم که وضعیتش هیچ تغییری نمی کند بلکه محاصره ملت و اقشار ضعیف ملت را زیر فشار قرار می دهد. این بیماران، سالخوردگان و کودکان هستند که آسیب می بینند. محاصره کنندگان می کوشند که بر سینه این ها بنشینند و به آنها آسیب برسانند. از این رو ما نمی توانیم محاصره را درک کنیم. از این رو در برهه ای که ما به همه چیز پایبند هستیم اما خطوط قرمزی داریم و اگر این مساله به ژرفای امور انسانی آسیب بزند حال در هر کشوری که باشد ما نمی توانیم آن را بپذیریم و معتقدیم که انسان و کودک دارای هویتی جهانی برای همه کشورهای جهان است. ما در همه جهان از «کودکان»، «سالخوردگان» و «زنان» حمایت می کنیم از این رو نمی پذیریم که چنین اشخاصی بخواهند آسیب ببینند. »

وی با اشاره به حمایت ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم و در پاسخ به ادعای آمریکاییها در خصوص بستن کنسولگری خود در بصره به علت افزایش نفوذ ایران در این شهر ، گفت :« نه این درست نیست چرا که پیش از آمریکا (کنسولگری) خود ایران در بصره قربانی بوده است. آیا این معقول است که جنایتکار خود قربانی باشد. در همین بصره اول به کنسولگری ایران حمله کردند و علیه ایران شعار دادند. و این در حالی بود که ایران بهترین جوانان خود را و مستشارانش را برای مبارزه با تروریسم به عراق فرستاده بود . بنابراین این سخن، سخن بی پایه و اساسی است و صحیح نیست. » 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 10 مهر 1397 - 11:7:57