روحانی : ایران هرگز درخواست گفتگو با آمریکا نداشته است

چهار شنبه 4 مهر 1397 - 7:30:3
روحانی : ایران هرگز درخواست گفتگو با آمریکا نداشته است

تهران - الکوثر : حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفتگو با شبکه سی ان ان تاکید کرد ایران هیچ گاه خواستار گفتگو با آمریکا نبوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مجر‌ی برنامه گفتگو با رئیس جمهور حسن روحانی ، خانم کریستین امانپور از ایشان پرسید: «رئیس جمهور آمریکا امروز (سه شنبه) صبح در پیامی توییتری گفته برخلاف درخواست های پی در پی از سوی دولت ایران، قصد ندارد با شما (رئیس جمهور روحانی) دیدار کند، شاید در آینده دیداری اتفاق بیافتد، و گفته که فکر می کند شما مردی دوست داشتنی هستند، نظر شما چیست؟ آیا شما درخواست دیدار با رئیس جمهور ترامپ را داشته اید؟»
رئیس جمهور روحانی پاسخ داد: «نه امسال، نه سال گذشته، ما هرگز درخواست دیدار با رئیس جمهور آمریکا نداشتیم. البته سال گذشته مقام های آمریکا هشت بار از ما درخواست رسمی دیدار داشتند و من آن ملاقات را مناسب نمی دیدم و اکنون هم چنین ملاقاتی را مناسب نمی دانم. ملاقات هنگامی باید اتفاق بیافتد که مفید باشد اما در شرایط کنونی ما نه چنین ملاقاتی را موثر می دانیم و نه مناسب. از خود ایشان (ترامپ) باید بپرسید چه کسی درخواست دیدار داده است.» 
امانپور گفت: «تلاش می کنیم این پرسش را از او (ترامپ) بپرسیم. اما پیش از ورود با بحث محتوایی درباره توافق هسته ای؛ رئیس جمهور ترامپ فردی است که دوست دارد با سران دیگر کشورها به گفتگو بنشیند، او سال گذشته با کیم جونگ اون (رئیس کره شمالی) دیدار داشت و او را مرد موشکی نامید؛ او همچنین تهدید کرد اگر کره شمالی به فعالیت های هسته ای ادامه بدهد این کشور را نابود خواهد کرد. اما اکنون او (ترامپ) دارد کیم را مردی خوب می نامد، با او دست می دهد و ملاقاتش می کند. او در پیام توییتری گفت شاید شما (روحانی) مردی دوست داشتنی باشید؛ پاسخ شما چیست؟ آیا فکر می کنید ترامپ مردی دوست داشتنی باشد؟ چگونه به این خوش وبش های شخصی واکنش نشان می دهید؟» 
روحانی پاسخ داد: «به هر حال برای من آنچه مهم است این است که سران دو کشور در پی منافع مشترک باشند و گفتگویی داشته باشند و گام هایی بردارند که در نهایت پیچیدگی هایی که در طول دهه های گذشته در روابط بین دو کشور بوده کم شود. حرف ها و گفته های دیگر فقط لفاظی و بازی کردن با واژه هاست و به هیچ راه حلی رهنمون نخواهد شد.» 
روحانی در پاسخ به اینکه چه چیزی سبب خواهد شد با آمریکا وارد گفتگو شوید گفت : «ببینید پس از سالها گفتگو، هفت کشور در اقدامی دسته جمعی به توافقی دست یافتند و آن توافق رسمی از سوی سران همه کشورهای شرکت کننده نیز تایید شد و در پی آن در شورای امنیت سازمان ملل هم به رای گذاشته و بر اساس قطعنامه رسمی شماره 2231 تصویب شد و لذا هیچ کس حق ندارد یکجانبه از چنین توافقی بیرون برود بدون آنکه کوچکترین علت موجهی داشته باشد. بنابراین دولت آمریکا مسیر انحرافی را در ماه های گذشته پیمود هم اکنون واشنگتن باید از آن مسیر انحرافی بازگردد و به همان جایی که سفرش را آغاز کرد. آنگاه ما در شرایطی و موقعیتی قرار می گیریم که می توانیم بازگردیم و بپرسیم آیا این توافق دارد به خوبی اجرا می شود؟ هم اکنون وقت آن نیست که درباره موضوع دیگری گفته شود و قراردادی که بستیم باید به طور کامل اجرایی و عملیاتی شود.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 مهر 1397 - 7:20:49

پربازدیدها