تحلیلگر کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی: تحویل «اس-۳۰۰» به سوریه تحولی «بسیار منفی» برای تل‌آویو است

دو شنبه 2 مهر 1397 - 17:12:48
تحلیلگر کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی: تحویل «اس-۳۰۰» به سوریه تحولی «بسیار منفی» برای تل‌آویو است

تهران- الکوثر: کارشناس ارشد شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با «بسیار منفی» توصیف کردن تصمیم وزارت دفاع روسیه در تجهیز سوریه به سامانه‌های S-300، تحلیل کرد که بحران مسکو-تل‌آویو در حال وخیم‌تر شدن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از بیانیه «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه درباره مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه پدافند موشکی S-300، یک کارشناس سیاسی صهیونیست، این اتفاق را «تحولی منفی» برای اسرائیل توصیف کرد.

«باراک راوید» تحلیلگر امنیتی-نظامی ارشد شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با منفی برشمردن تصمیم روس‌ها در اعطای اختیار سامانه S-300 به سوری‌ها، معتقد است: «هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی، اتفاقی شدیدا منفی است».

راوید با اشاره به ارسال این سامانه‌ها در کنار دیگر تدابیری که روسیه قصد دارد در منطقه اجرا کند، از جمله ایجاد اختلال در سامانه‌های ناوبری در مدیترانه، تحلیل کرد: «انتظار می‌رود این اقدامات عملیات هوایی اسرائیل در سوریه را بسیار دشوار کند. طی 15 سال گذشته سه نخست‌وزیر اسرائیل با روس‌ها کار کردند تا مانع رسیدن موشک‌های پیشرفته به سوریه شوند».

وی با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و فرانسه با فشار آوردن به روسیه، آن را مجبور به همکاری با رژیم اسرائیل می‌کردند، افزود: «ولی ساقط شدن هواپیمای روسیه در هفته گذشته (بر فراز لاذقیه) واقعیت میدانی جدیدی ایجاد کرده و به روس‌ها بهانه‌ای برای اعطای موشک‌های (پیشرفته)‌به سوری‌ها داد».

در ادامه این تحلیل آمده است: «ارتش اسرائیل برای چند سال با خطر مجهز شدن کشورهای متخاصم توسط روسیه به سامانه موشکی S-300 مقابله کرد. در سال 2015 اما روس‌ها این سامانه‌ها را به ایران دادند... اقدامات ستیزه‌جویانه روسیه به همراه بیانیه تند شویگو نشان می‌دهد که صبر روس‌ها سر آمده است».

این تحلیلگر صهیونیست ضمن اشاره به عدم اقدام موثر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور در کاهش تنش، تاکید کرد: «بحران بین روسیه و اسرائیل در حال وخیم شدن است... اکنون که زمان اولین آزمایش بزرگ مناسبات اسرائیل و روسیه رسیده اما به نظر می‌رسد روابط پوتین و نتانیاهو دوام نداشته است».

راوید با بیان اینکه نتانیاهو احتمالا تلاش خواهد کرد تا در آخرین لحظه هم که شده مانع رسیدن این سامانه‌های موشکی به سوریه شود، نوشت: «اما اکنون دیگر تصمیم تغییر قواعد بازی در سوریه، با روسیه است. کاری نیست که نتانیاهو بتواند انجام دهد».

وی سپس غیبت آمریکا در بحران فعلی پیش‌آمده بین رژیم صهیونیستی و روسیه را قابل توجه دانسته و ادامه داد: «آمریکایی‌ها علنا گفتند که دولت سوریه مسئول سقوط هواپیمای روسی است اما اکنون به نظر می‌رسد که سعی ندارند خود را در این کارزار دخالت ندهند».

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای ویدئویی اعلام کرد که به خاطر اقدامات بی‌پروایانه برخی در غرب آسیا، مسکو تصمیم گرفته طی 2 هفته آینده سامانه‌های پدافند موشکی S-300 را در اختیار سوریه بگذارد. 

روزنامه «هاآرتص» هم به نقل از منابع امنیتی رژیم صهیونیستی گزارش داد که مقامات امنیتی-نظامی ارشد مسکو به همتایان خود در تل‌آویو هشدار دادند که هرگونه حمله هوایی به اهداف، تاسیسات و مکان‌های دولتی سوریه با منافع منطقه‌ای روسیه در تضاد و تناقض است. 

مرکز صنایع نظامی ارتش سوریه در لاذقیه بامداد سه‌شنبه هدف حملات موشکی قرار گرفت. یک منبع نظامی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت که «پدافند هوایی سوریه با موشک‌های متخاصمی که از جانب دریا به سوی لاذقیه شلیک شد مقابله کرد و موفق شد تعدادی از آن را قبل از رسیدن به اهدافش، منهدم کند».

وزارت دفاع روسیه پس از آن اعلام کرد که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که هواپیمای ناپدید شده روسیه از صفحات راداری حین حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به لاذقیه سوریه، به دلیل اینکه خلبانان این رژیم از هواپیمای روس به عنوان پوشش در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کرده بودند، سرنگون شده است.

شویگو به دنبال این حادثه با «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تماس تلفنی گرفته و تأکید کرد که اسرائیل مقصر اصلی سرنگونی هواپیمای روس در سوریه بوده و مسکو این حق را دارد تا به این اقدام رژیم صهیونیستی پاسخ دهد.

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به منظور ارائه گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای روس حین این حمله به مسکو رفته و با فرمانده نیروی هوایی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد اما مسکو پس از دریافت این گزارش، ضمن رد آن، خواستار برگزاری تحقیقاتی جدید درباره این حادثه شده است.


دو شنبه 2 مهر 1397 - 16:13:59