مشارکت مردمی در تامین امنیت عزاداران حسینی در افغانستان

یک شنبه 1 مهر 1397 - 18:47:37
مشارکت مردمی در تامین امنیت عزاداران حسینی در افغانستان

تهران- الکوثر: سهل انگاری عامدانه دولت افغانستان در تامین امنیت شیعیان در کابل باعث شد تا مردم برای تامین امنیت عزاداران در ایام محرم خود دست بکار شوند که البته نتیجه مطلوبی به دست آمد و ایام تاسوعا و عاشورا بدون هیچ اتفاق ناگواری پرشورتر از همیشه برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، با وجود نگرانی‌های گسترده‌ای که از حملات احتمالی گروه تروریستی داعش وجود داشت ایام عاشورا بر خلاف سال‌های گذشته بدون وقوع هیچ حادثه و یا انفجاری در کابل پرشور تر از همیشه برگزار شد.

با توجه به سهل انگاری عامدانه دولت در تامین امنیت و حملات مکرر گروه تروریستی داعش به غرب کابل این بار نیروهای مردمی خود دست به کار شده و امنیت عزاداران عاشورای حسینی را در کابل و سایر ولایت‌های این کشور تامین کردند.

در دو هفته گذشته شیعیان افغانستان مشغول عزاداری ایام محرم بودند به همین مناسبت نیروهای مردمی در غرب کابل به ویژه منطقه «دشت‌برچی» با تجهیرات ابتدایی تدابیر امنیتی را در همکاری با نیروهای افغان در نظر گرفتند.

حدود 20 روز پیش بر اثر حمله گروه تروریستی داعش به سالن مسابقات کشتی محلی در منطقه شیعه نشین شهر کابل بیش از 100 نفر کشته و زخمی شدند به همین دلیل نگرانی‌هایی وجود داشت که کشتار شیعیان در ایام عاشورا نیز ادامه یابد.

اما به دلیل تامین امنیت عزداران توسط نیروهای مردمی، عاشورای امسال بدون هیچ اتفاق ناگواری در غرب کابل و سایر ولایت‌های افغانستان پرشور تر از همیشه برگزار شد.

با وجود وعده و وعید مقامات افغان برای تامین امنیت شیعیان در دوره چهار ساله کاری حکومت وحدت ملی، بارها اماکن مقدس، مراکز فرهنگی و آموزشی و تجمعات شیعیان در افغانستان هدف حملات گروه تروریستی داعش قرار گرفته است.

تنها در یک سال گذشته مسجد «امام زمان» (ع) در دشت برچی، مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان»، مراسم سالگرد شهادت «عبدالعلی مزاری»، جشن نوروز، مرکز توزیع شناسنامه‌ها در غرب کابل، مرکز آموزشی «موعود» و باشگاه کشتی محلی «میوند» هدف حملات گروه تروریستی قرار گرفت که بیش از 270 نفر شهید و 500 تن دیگر زخمی شدند.

بنابر این اعتماد شیعیان نسبت به حکومت وحدت ملی کاهش و میزان نارضایتی آنها از وضعیت موجود افزایش یافته است که این امر باعث شده تا مردم به فکر دفاع از خود باشند و نیروهای مردمی برای تامین امنیت عزاداران دست به کار شوند.

اشرف غنی مثل همیشه این بار نیز در جریان سخنرانی خود در مراسم عاشورا حملات داعش را محکوم کرد و نتوانست پاسخ قانع کننده‌ای ارائه دهد. تنها وعده داد که امنیت مناطق شیعه نشین در غرب کابل را تامین خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود گفت: برای جلوگیری از حملات داعش به شیعیان، شهر کابل را به چهار بخش امنیتی تقسیم کرده است اما کارشناسان بر این باورند که این اقدامات نمادین بوده و نمی‌تواند از شیعیان این کشور در برابر حملات گروههای تروریستی محافظت کند.

دولت افغانستان در چهار سال گذشته برای پایان بخشیدن به حملات داعش اقدامات مشخص و قابل ملاحظه‌ای را انجام نداده است و از دادن سلاح به کمیته‌های مردمی برای تامین امنیت نیز خودداری کرده است.

«محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان با اشاره به تلاش مردم برای تامین امنیت عزاداران حسینی گفت: حکومت وحدت ملی نباید از مسلح شدن مردم برای تامین امنیت آن هم با مجوز قانونی هراسی داشته باشد.

وی افزود: با وجود تقاضای مکرر مردم از حکومت برای تامین امنیت جان شهروندان و مراکز دینی اما هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.

این در حالی است که به دلیل شعارهای عوام فریبانه و عدم اجرایی شدن طرح‌های امنیتی دولت در مناطق شیعه نشین حتی در افکار عمومی این گمانه‌زنی تقویت شده است که شورای امنیت و برخی از مقامات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان از گروه تروریستی داعش به عنوان ابزاری برای اعمال سیاست‌های قومیتی و منطقه‌ای خود استفاده می‌کند.

بررسی حملات تروریستی در گذشته نشان داده است که شیعیان بویژه اقوام هزاره به صورت هدفمند از سوی داعش هدف قرار می‌گیرند که با ایجاد بخش‌های امنیتی و سایر اقدامات نمادین نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

کارشناسان معتقدند، دولت افغانستان نخست باید مراکز امن داعش را در مناطق دورافتاده هدف قرار دهد و سپس مراکز سازماندهی حملات و حامیان سیاسی آنها را در شهرهای بزرگ نابود کند تا این گروه تروریستی توان راه‌اندازی حملات هدفمند علیه غیرنظامیان در شهرهای افغانستان را نداشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 1 مهر 1397 - 18:46:18