پیشنهاد حزب جمهوریت خلق به اردوغان برای حل بحران ادلب

سه شنبه 20 شهریور 1397 - 11:25:37
پیشنهاد حزب جمهوریت خلق به اردوغان برای حل بحران ادلب

بیروت- الکوثر: حزب جمهوریت خلق ترکیه اعلام کرد آنکارا برای حل مسئله ادلب سوریه از همه گروههای مسلح باید بخواهد، سلاح خود را بر زمین نهند و در صورت هرگونه عملیات در این منطقه آنکارا پذیرای موج مهاجران خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حزب جمهوریت خلق ترکیه» که از جمله احزاب معارض این کشور به شمار می‌رود پیشنهاداتی را برای آنکارا تحت عنوان «نقشه راه» ادلب واقع در شمال غرب سوریه مطرح کرد.

روزنامه «زمان» ترکیه گزارش داد که پیشنهادهای حزب جمهوریت خلق درست زمانی مطرح شده که ترکیه نتوانسته است ضمانتی در خصوص تداوم آتش‌بس در استان ادلب به دست آورد؛ استانی که در اشغال گروه‌های تروریستی قرار دارد.

«احمد اونال شفیق‌اوز» نائب رئیس حزب جمهوریت خلق تأکید کرد که اجلاس تهران که در جمعه هفتم سپتامبر (16 شهریور ماه) با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همتایان ایرانی و روس او برگزار شد، برای «پایان دادن به نگرانی‌های ترکیه در خصوص ادلب کافی نبود». 

شفیق اوز در ادامه اعلام کرد که اگر در ادلب عملیاتی آغاز شود، احتمالا ترکیه پذیرای «موج عظیمی» از آوارگان خواهد بود و به همین دلیل پیشنهادهای ذیل را برای اردوغان مطرح کرد که به صورت خلاصه به شرح ذیل است:

1) دعوت از همه کشورها و نهادهای ذیربط به ویژه آمریکا برای انتقال ساکنان منطقه و گروههای غیر تروریستی از ادلب.

2) درخواست ترکیه از همه گروههای مسلح حاضر در ادلب برای بر زمین نهادن سلاح خود.

3) ادلب برای ترکیه یک مشکل امنیت ملی است و زمان آن رسیده است که در جریان دیدار با طرفین ایرانی و روس بر این مسئله تأکید شود و با دولت سوریه تماس برقرار شده و برای احیای روح معاهده ازنه که در سال 1998 بین سوریه و ترکیه امضا شده بود، تلاش صورت گیرد.

4) نباید دیدار با اتحادیه اروپا درباره سوریه پیرامون منبج و مشکلات مربوط به حزب اتحاد دموکراتیک کُرد و یگانهای مدافع خلق کُرد باشد، بلکه باید دامنه این نشستها با اطلاعاتی از نشست اخیر تهران و مذاکرات آستانه  سوچی با آمریکا گسترش یابد.

5) در جریان نشست با اتحادیه اروپا در بُعد انسانی مسئله ادلب بزرگنمایی صورت گیرد و ترکیه باید همکاری خود را با این اتحادیه در خصوص برقراری امنیت و ثبات در سوریه افزایش دهد و به این اتحادیه بفهماند که مسئله ادلب تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است.

6) ترکیه باید نظارت بیشتری بر گروههایی داشته باشد که احتمال دارد دولت سوریه را تحریک به حمله [در ادلب]  کنند تا اینکه تضمین شود که نیروهای ترکیه‌ای که در ادلب حضور دارند مورد حمله قرار نخواهند گرفت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 20 شهریور 1397 - 11:24:56